Air France leed vorig jaar een verlies van 717,2 miljoen frank. Het verlies is in de eerste helft van dit jaar opgelopen tot een miljard frank, zo is vernomen in welingelichte kringen.
Attali kondigde aan dat UTA voor 1993 helemaal onder de vleugels van Air France wordt gebracht. Air France nam in januari 1990 een belang van 71 procent in UTA. Attali zei een kostenbesparing van 1,5 miljard frank te verwachten door de volledige integratie, door de interne reorganisatie en door verhoging van de produktiviteit.
Air France heeft zijn hoofdkantoor in Parijs voor 1,6 miljard frank verkocht aan verzekeraar MGEN. Air France gebruikt het geld voor een investeringsprogramma, dat van 1991 tot en met 1993 39 miljard frank kost.
Volgens Klein heeft de nieuwe bezuinigingsronde geen consequenties voor de twaalf werknemers op de vrachtafdeling van Air France in Nederland. “Volgend jaar krijgen we er zelfs iemand bij. Deze nieuwe ronde heeft vooral gevolgen voor Frankrijk. De meeste buitenkantoren hebben al ingeleverd tijdens het integratieproces met UTA.”
Klein merkt op dat de besparingen vooral worden gezocht in een vermindering van de doublures. “Het is natuurlijk duidelijk dat Air France door de integratie meer mogelijkheden heeft om te bezuinigen dan Lufthansa of KLM. Neem bij voorbeeld een plaats als Nice waar een Air France-, UTA- en Air Inter-kantoor naast elkaar staan. Het zal iedereen duidelijk zijn dat hier kan worden bezuinigd. Je hebt op een luchthaven ook geen drie stationmanagers nodig.”
Volgens Klein is het gewoon een kwestie van psychologie dat Air France eerst is begonnen met bezuinigingen in het buitenland. “Dat is in Parijs natuurlijk gemakkelijker te verkopen.” De fusies in het buitenland zijn bijna volledig achter de rug. Groot-Brittannie en Duitsland zijn begin ’92 klaar.
Maar de Nederlandse vrachtmanager zegt dat bezuinigingen niet uitsluitend nodig zijn wegens de integratie. “De marges staan onder druk. De concurrentie uit Amerika en Azie neemt toe. Iedereen heeft zijn mond vol van Europa ’93, maar daar komt voor Air France niet de echte uitdaging vandaan.” Air France Nederland is per 1 april veranderd van truckbedrijf. “We hebben Rutges ingewisseld voor RFS. Die was goedkoper” , aldus Klein.
“Van UTA vracht, waar we vanaf begin dit jaar mee samen gingen, hebben we slechts een persoon overgenomen. Er ging toen net iemand weg bij onze afdeling. Die is niet vervangen. Ons personeelsbestand is dus op twaalf gebleven. Eigenlijk heb ik een extra werknemer nodig. Die zou er ook eigenlijk dit jaar bij zijn gekomen. Maar toen kwam de Golfcrisis, die roet in het eten gooide. Een heleboel freighters vlogen drie maanden lang niet meer naar het Midden-Oosten. Dat hebben we goed gevoeld, want Air France had veel capaciteit op deze regio.”
Klein heeft ook moeten beknibbelen op publiciteitskosten en speciale uitgaven voor relaties. “Verder zou ik echt in alle eerlijkheid niet meer weten wat er te bezuinigen valt. Alle contractuele verplichtingen moeten gewoon worden nagehouden. Onze afhandelaar Avia Presto berekent gewoon het normale tarief. Ook het truckbedrijf moet gewoon worden doorbetaald. Het concern heeft deze boodschap begrepen en dringt niet aan op verdere besnoeiingen. Ze zien trouwens onze cijfers en daaruit blijkt gewoon ons onvermogen tot verdere besparingen.”
Klein heeft veel vertrouwen in het succes van deze laatste bezuinigingsoperatie. “Drieduizend werknemers is een hoop. Op een werknemersbestand van ongeveer 35.000 is dat bijna 10 procent van het totaal aantal personeelsleden. Ik denk dat dit zijn vruchten moet afwerpen. Ik ben hoopvol gestemd. De nieuwe uitdaging voor de AF-groep is het uitbuiten van de gigantische mogelijkheden die het vergrootte netwerk biedt. De synergie-effecten van de fusie met UTA zijn in Nederland al duidelijk zichtbaar” , aldus de vrachtmanager.
Sabena
In Frankrijk gonst het van de geruchten over een ophanden zijnde akkoord tussen Sabena en Air France. De Franse financiele krant ‘La Tribune de L’Expansion’ pakte woensdag zelfs uit met een bericht dat de deal nu rond zou zijn. Volgens de krant zou Air France vier miljard frank inbrengen, wat zou neerkomen op een participatie van 35 procent. Een tweede participatie zou komen van een Belgisch consortium, met de Groep Brussel-Lambert aan het hoofd. Dit consortium zou met twee miljard over de brug komen, een aandeel van 17,5 procent.
Een Sabena-woordvoerder heeft ook dit bericht ‘niet correct’ genoemd. Volgens deze woordvoerder wil voorzitter Pierre Godfroid de geciteerde sommen niet bevestigen. Dat betekent volgens de woordvoerder dan weer niet dat hij ze zou ontkennen. “Hij heeft ze niet bevestigd, dat is toch wel een kleine nuance” , zei de woordvoerder. Wanneer Sabena met een officiele mededeling naar buiten zou komen kon ze evenmin vertellen. “Ik weet niet wanneer de heer Godfroid daar het groene licht voor zal geven. Bovendien moet een eventueel akkoord eerst nog worden goedgekeurd door de betrokken regeringen.”
De woordvoerster van het Belgische ministerie van verkeerswezen, Monique Delvou, verklaarde onlangs dat er nog steeds geen akkoord is afgesloten. “De onderhandelingen gaan verder” , zei Delvou.
– Cas Klein: “Ik zou in alle eerlijkheid niet weten wat er bij Air France Cargo Nederland nog te bezuinigen valt.”
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?