Onder de naam Rhine Ro-Ro-Service (RRRS) zijn twee Nederlandse en een Duitse onderneming samengegaan. De onderneming vervoert trailers en ander groot rollend materieel over het water. Tot het vaste ladingpakket behoren inmiddels ook voertuigen van het Amerikaanse leger en bij voorbeeld tractoren, portaalkranen en landbouwmachines. In Rotterdam doen de twee schepen van RRRS de terminals aan van North Sea Ferries, P&O en ECT/Tor Line. In Duitsland wordt gelost op, met RRRS gelieerde, terminals in Mannheim en Karlsruhe.
Volgens Rensen valt de langere omlooptijd van gecombineerd vervoer mee. “Als een trailer op vrijdagmiddag in Rotterdam aan boord gaat, is die maandagmorgen in Karlsruhe. Dat gaat in het weekend over de weg niet veel sneller. Daarbij wordt er naarstig gewerkt aan de ontwikkeling van snellere catamaran-schepen, al is onduidelijk wanneer deze schepen er zullen komen.” Verder wordt gecombineerd vervoer per 1 januari 1992 ook financieel aantrekkelijk, aldus Rensen.
Hij trok een vergelijking op het traject Rotterdam-Freiburg. “Dat kost via de weg circa 1450 gulden. In het gecombineerd vervoer zou er 175 gulden betaald moeten worden voor voorladen Rotterdam. De scheepsvracht Rotterdam-Karlsruhe bedraagt 530 gulden en met het vrije tarief kost het vervoer Karlsruhe-Freiburg 500 gulden. Inclusief terminal Karlsruhe retour totaal 1205 gulden, 245 gulden goedkoper dan rechtstreeks transport over de weg.”
Voor koelvervoer loopt dit prijsverschil nog hoger op; 2500 gulden over de weg tegen 1575 gulden via RRRS, een voordeel van 925 gulden per trailer. Daar moet dan wel weer de meerdere trailerhuur en de langere kapitaalbinding worden af getrokken, al worden anderzijds loonkosten van de chauffeur bespaart.
De koelvervoerders staan echter sceptisch ten opzichte van het weg/water-vervoer. ” Dat kan ik me ook wel voorstellen. Zij werken met hoogwaardig materiaal. Zo wie zo is het voor veel wegvervoerders is het vooral de psychische drempel die ze over moeten, een deel van het transport uit handen geven. Daarbij is de retourlading een probleem, maar een lege koeltrailer, eentje die dus niet hoeft te koelen, kan voor een redelijk bedrag weer per schip worden vervoerd.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement