“Een verdubbeling is meestal het minimum. De arbeidsongevallenpremie gaat in de meeste gevallen omhoog van 2 E 2,5 procent tot 5 E6 procent. Op een loonpost van bijvoorbeeld 1 miljoen frank per chauffeur betekent dit een kostenstijging van maar liefst acht frank per uur” , aldus een furieuze secretaris-generaal Liliane De Wilde.
Volgens J. van Olmen van het Instituut voor Wegtransport maken de loonkosten van de chauffeurs 33 tot 48 procent van de totale kostprijs van een Belgische wegvervoerder uit. Op basis daarvan zou de totale kostprijs door de premieverhoging met gemiddeld ongeveer een procent toenemen. “Dat is een ernstige stijging als je bedenkt dat in de hele eerste zeven maanden van dit maand de kostprijs van het algemene vervoer eveneens met een procent is toegenomen.”
Volgens mevrouw De Wilde hebben de verzekeraars het ministerie van Economische Zaken om de tuin geleid om de tariefverhoging te kunnen doordrukken. “Afgesproken was dat de tarieven maximaal twintig procent verhoogd mochten worden. Ze hebben dat echter gedaan op basis van bij het ministerie gedeponeerde officiele tarieven, die in werkelijkheid nooit zijn toegepast. Bijgevolg gaan de premies op een onwaarschijnlijke manier omhoog. De eensgezindheid waarmee de premies omhoog gaan, doet ons vermoeden dat hier kartelvorming in het spel is.”
De SAV wil dat de verzekeraars verantwoording gaan afleggen voor hun tariefpolitiek. “De enige vorm van dialoog met de verzekeraars was dat we de prijs te horen kregen. De verzekeraars schermen altijd met statistieken, maar weigeren daarin inzage te geven. Het wordt hoog tijd dat daar een eind aan komt” , aldus een woordvoerder van de SAV. De vereniging wil zo snel mogelijk gesprekken aanknopen met de verzekeraars, maar heeft daarover nog geen afspraken.
‘Niet waar’
Een woordvoerster van de overkoepelende verzekeringsorganisatie BVVO geeft toe dat de premieverhogingen die jaar fors kunnen oplopen tot enkele tientallen procenten, maar noemt een stijging van 100 tot 150 procent onwaarschijnlijk. Ook weerspreekt zij de beschuldiging als zouden de verzekeraars zich bezondigen aan kartelvorming.
“Dat is absoluut niet waar. De verzekeraars en minister Claes zijn nu eenmaal overeengekomen dat de premies voor verlieslatende risico’s grondig herzien mogen worden en dat lijdt natuurlijk tot een zekere uniforme handelswijze.”
De verhoging betreft overigens niet alleen de transportsector. De verzekering van arbeidsongevallen is in Belgie een zaak van de particuliere verzekeraars, waarbij de overheid toezicht uitoefent op de uitvoering en de hoogte van de tarieven.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?