Verwijten aan bemanning na kapseizen sleepboot

ROTTERDAM (NT) – Het kapseizen van de sleepboot ‘Bever’ tijdens een klus voor de Britse kust op 11 november afgelopen jaar is onder andere te wijten aan ‘de laconieke houding’ van de bemanning, aldus een uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart.

Bij het ongeluk is de kapitein van de Nederlandse sleper om het leven gekomen. Hij had vooraf zijn hulp aangeboden aan een Russische zeesleper, de ‘Svetlomor I’, die pogingen deed om vast te leggen aan een ponton. De tros die de Rus verbond met een derde sleper, was gebroken waarop de ‘Bever’ te hulp schoot.

Uit de verslagen blijkt dat de Nederlandse sleper had vastgemaakt aan de gebroken tros en een lus heeft geslagen om opnieuw breken te voorkomen. Hierdoor was de verbinding tussen de Rus en de veel kleinere ‘Bever’ echter zeer kort geworden. Toen de ‘Svetlomor’ eenmaal goed voor de ponton was gekomen en vaart kreeg, kon de tros niet snel genoeg worden losgemaakt. De ‘Bever’ kwam daarop achterstevoren langszij van de Rus te liggen en sloeg om.

De Raad vond niet alleen de tros te kort, maar ook de bevestiging niet adequaat. Bovendien had de Russische kapitein te laat vaart teruggenomen. Aan boord van de ‘Bever’, die kort na het kapseizen zonk, waren waarschijnlijk niet alle waterdichte deuren gesloten en ondanks de hoge deining had een matroos geen overlevingspak aan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Verwijten aan bemanning na kapseizen sleepboot | NT

Verwijten aan bemanning na kapseizen sleepboot

ROTTERDAM (NT) – Het kapseizen van de sleepboot ‘Bever’ tijdens een klus voor de Britse kust op 11 november afgelopen jaar is onder andere te wijten aan ‘de laconieke houding’ van de bemanning, aldus een uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart.

Bij het ongeluk is de kapitein van de Nederlandse sleper om het leven gekomen. Hij had vooraf zijn hulp aangeboden aan een Russische zeesleper, de ‘Svetlomor I’, die pogingen deed om vast te leggen aan een ponton. De tros die de Rus verbond met een derde sleper, was gebroken waarop de ‘Bever’ te hulp schoot.

Uit de verslagen blijkt dat de Nederlandse sleper had vastgemaakt aan de gebroken tros en een lus heeft geslagen om opnieuw breken te voorkomen. Hierdoor was de verbinding tussen de Rus en de veel kleinere ‘Bever’ echter zeer kort geworden. Toen de ‘Svetlomor’ eenmaal goed voor de ponton was gekomen en vaart kreeg, kon de tros niet snel genoeg worden losgemaakt. De ‘Bever’ kwam daarop achterstevoren langszij van de Rus te liggen en sloeg om.

De Raad vond niet alleen de tros te kort, maar ook de bevestiging niet adequaat. Bovendien had de Russische kapitein te laat vaart teruggenomen. Aan boord van de ‘Bever’, die kort na het kapseizen zonk, waren waarschijnlijk niet alle waterdichte deuren gesloten en ondanks de hoge deining had een matroos geen overlevingspak aan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement