‘BAANVERLENGING ZAL VEEL MEER VRACHT OPLEVEREN’ Eelde wordt hub voor Noorden OostEuropa

Even zag het er naar uit dat de regionale luchthaven Groningen Airport Eelde een kwijnend bestaan zou gaan leiden. Chartervakantievluchten kwamen niet echt van de grond doordat de toestellen wegens de korte startbaan van 1800 meter, niet genoeg brandstof konden laden voor het overbruggen van grote afstanden. Vrachtvervoer van en naar de regio wordt getruckt en daar heb je geen luchthaven voor nodig. Maar Eelde groeit. De luchthaven verwerkt toenemende aantallen passagiers en ho

Die groei naar een hubfunctie is te danken aan een aantal factoren. Ten eerste slagen de expediteurs en de afhandelaar op Eelde (Frans Maas en Wynne en Barends) erin steeds meer luchtvracht naar de luchthaven te lokken. Ten tweede wordt zoals het er nu naar uitziet in 1999 begonnen met de verlenging van de startbaan. Die wordt op een lengte van 2500 meter gebracht.

Volgens Chiel Stutterheim, hoofd Economische Zaken van Eelde, zijn alle planologische procedures nagenoeg afgerond en is het wachten nog op de definitieve aanwijzing door de minister.

Dan volgen nog de bezwaaren beroepsprocedures, waarna met de baanverlenging kan worden begonnen. Vooruitlopend daarop vindt de vernieuwing plaats van de passagiersterminal. Een aantal terreingedeelten wordt heringericht, de hangarcapaciteit wordt vergroot, het brandstofdepot wordt verplaatst van het terrein buiten, naar het terrein binnen de vliegveldhekken, en er wordt meer opslagen handlingscapaciteit aangebodenaan expediteurs en afhandelaar.

Meer capaciteit is noodzakelijk, stellen deze bedrijven. Office-manager Ton Pot van Frans Maas Eelde legt uit dat ‘zijn’ luchtvrachtkantoor gestaag groeit. De kantoorruimte is inmiddels verdubbeld en de capaciteit van de open overslag/douaneloods is verviervoudigd. Door de uitbreidingsplannen van de luchthaven zijn steeds meer verladers geinteresseerd in een vestiging daar, Dat leidt elk jaar tot weer meer exportluchtvracht. Maar de grootste groei is de laatste jaren ontstaan door de import. Frans Maas Eelde heeft er hard aan gewerkt om draaischijf te worden voor transitoluchtvracht uit met name het Verre Oosten, maar ook uit Amerika naar Scandinavie en Oost-Europa.

Concept

Het daarvoor ontwikkelde concept wordt ruimschoots gebruikt. ,,We krijgen veel zendingen die bijvoorbeeld vroeger via Frankfurt gingen”, legt Pot uit. De doorvoer wordt verzorgd door Frans Maas Groningen bv, dat een uitvoerige lijndienst onderhoudt op de Scandinavische landen. Maar ook wordt doorvoer verzorgd per schip via de Eemshaven, per spoor via het Rail Service Centrum Groningen in Veendam en straks na de baanverlenging door de lucht vanaf Eelde.

Afhandelaar Groundservice Groningen Airport, zelf ook actief in de expeditie,speelt op de ontwikkelingen in. ,,Wij zorgen er onder meer voor dat vrachtwagens snel het platform op kunnen rijden om ‘ready for carriage’-lading rechtstreeks bij de vlieg tuigen te laden of te lossen”, zegt stationmanager Jacques Poelstra.

Hij werkt daarbij nauw samen met zowel de expediteur als de luchthavendirectie en de douane om alle aansluitingen binnen een kwartier te kunnen realiseren.

Compensatie

Luchthavenvertegenwoordiger Stutterheim voegt daar aan toe dat gebleken is dat de snelle afhandeling op Groningen Airport Eelde het trucken van en naar grote luchthavens compenseert. ,,Zodra wij de mogelijkheid hebben om grotere toestellen te accommoderen, liggen er op dat vlak dus kansen voor ons”, stelt hij.

Volgens Stutterheim ziet de luchthavendirectie de komst van een volwaardige cargoterminal wel zitten. Er is al ruimte voor gereserveerd op het terrein, ten noorden van de KLM-luchtvaartschool. De terminal zal worden gerealiseerd voordat de baan is verlengd. Door de baanverlening is Eelde straks in staat om volbeladen toestellen af te wikkelen van bijvoorbeeld het type B757F, Airbus 300 of Antonov 12.

,,Kleinere toestellen zoals de Antonov 26 of Fokker F27, komen nu incidenteel ook wel, maar ze kunnen nog niet voldoende brandstof meenemen om volbeladen rechtstreeks naar hun eindbestemming te vliegen”, zegt Stutterheim. De daardoor noodzakelijke tussenlanding op een ander vliegveld, met name om bij te tanken, maakt de vluchten te duur. Na baanverlenging zal Eelde beter in staat zijn de inmiddels gegroeide hubfunctie voor Noorden Oost-Europa verder invulling te geven. Het drietal is daar heilig van overtuigd.

JAN VAN DE NES

Zodra in 2000 de startbaan is verlengd tot 2500 meter gaat Groningen Airport Eelde definitief zijn vleugels uitslaan op vrachtgebied. Daarvan zijn Chiel Stutterheim, Ton Pot en Jacques Poelstra (van links naar rechts) over tuigd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

‘BAANVERLENGING ZAL VEEL MEER VRACHT OPLEVEREN’ Eelde wordt hub voor Noorden OostEuropa | NT

‘BAANVERLENGING ZAL VEEL MEER VRACHT OPLEVEREN’ Eelde wordt hub voor Noorden OostEuropa

Even zag het er naar uit dat de regionale luchthaven Groningen Airport Eelde een kwijnend bestaan zou gaan leiden. Chartervakantievluchten kwamen niet echt van de grond doordat de toestellen wegens de korte startbaan van 1800 meter, niet genoeg brandstof konden laden voor het overbruggen van grote afstanden. Vrachtvervoer van en naar de regio wordt getruckt en daar heb je geen luchthaven voor nodig. Maar Eelde groeit. De luchthaven verwerkt toenemende aantallen passagiers en ho

Die groei naar een hubfunctie is te danken aan een aantal factoren. Ten eerste slagen de expediteurs en de afhandelaar op Eelde (Frans Maas en Wynne en Barends) erin steeds meer luchtvracht naar de luchthaven te lokken. Ten tweede wordt zoals het er nu naar uitziet in 1999 begonnen met de verlenging van de startbaan. Die wordt op een lengte van 2500 meter gebracht.

Volgens Chiel Stutterheim, hoofd Economische Zaken van Eelde, zijn alle planologische procedures nagenoeg afgerond en is het wachten nog op de definitieve aanwijzing door de minister.

Dan volgen nog de bezwaaren beroepsprocedures, waarna met de baanverlenging kan worden begonnen. Vooruitlopend daarop vindt de vernieuwing plaats van de passagiersterminal. Een aantal terreingedeelten wordt heringericht, de hangarcapaciteit wordt vergroot, het brandstofdepot wordt verplaatst van het terrein buiten, naar het terrein binnen de vliegveldhekken, en er wordt meer opslagen handlingscapaciteit aangebodenaan expediteurs en afhandelaar.

Meer capaciteit is noodzakelijk, stellen deze bedrijven. Office-manager Ton Pot van Frans Maas Eelde legt uit dat ‘zijn’ luchtvrachtkantoor gestaag groeit. De kantoorruimte is inmiddels verdubbeld en de capaciteit van de open overslag/douaneloods is verviervoudigd. Door de uitbreidingsplannen van de luchthaven zijn steeds meer verladers geinteresseerd in een vestiging daar, Dat leidt elk jaar tot weer meer exportluchtvracht. Maar de grootste groei is de laatste jaren ontstaan door de import. Frans Maas Eelde heeft er hard aan gewerkt om draaischijf te worden voor transitoluchtvracht uit met name het Verre Oosten, maar ook uit Amerika naar Scandinavie en Oost-Europa.

Concept

Het daarvoor ontwikkelde concept wordt ruimschoots gebruikt. ,,We krijgen veel zendingen die bijvoorbeeld vroeger via Frankfurt gingen”, legt Pot uit. De doorvoer wordt verzorgd door Frans Maas Groningen bv, dat een uitvoerige lijndienst onderhoudt op de Scandinavische landen. Maar ook wordt doorvoer verzorgd per schip via de Eemshaven, per spoor via het Rail Service Centrum Groningen in Veendam en straks na de baanverlenging door de lucht vanaf Eelde.

Afhandelaar Groundservice Groningen Airport, zelf ook actief in de expeditie,speelt op de ontwikkelingen in. ,,Wij zorgen er onder meer voor dat vrachtwagens snel het platform op kunnen rijden om ‘ready for carriage’-lading rechtstreeks bij de vlieg tuigen te laden of te lossen”, zegt stationmanager Jacques Poelstra.

Hij werkt daarbij nauw samen met zowel de expediteur als de luchthavendirectie en de douane om alle aansluitingen binnen een kwartier te kunnen realiseren.

Compensatie

Luchthavenvertegenwoordiger Stutterheim voegt daar aan toe dat gebleken is dat de snelle afhandeling op Groningen Airport Eelde het trucken van en naar grote luchthavens compenseert. ,,Zodra wij de mogelijkheid hebben om grotere toestellen te accommoderen, liggen er op dat vlak dus kansen voor ons”, stelt hij.

Volgens Stutterheim ziet de luchthavendirectie de komst van een volwaardige cargoterminal wel zitten. Er is al ruimte voor gereserveerd op het terrein, ten noorden van de KLM-luchtvaartschool. De terminal zal worden gerealiseerd voordat de baan is verlengd. Door de baanverlening is Eelde straks in staat om volbeladen toestellen af te wikkelen van bijvoorbeeld het type B757F, Airbus 300 of Antonov 12.

,,Kleinere toestellen zoals de Antonov 26 of Fokker F27, komen nu incidenteel ook wel, maar ze kunnen nog niet voldoende brandstof meenemen om volbeladen rechtstreeks naar hun eindbestemming te vliegen”, zegt Stutterheim. De daardoor noodzakelijke tussenlanding op een ander vliegveld, met name om bij te tanken, maakt de vluchten te duur. Na baanverlenging zal Eelde beter in staat zijn de inmiddels gegroeide hubfunctie voor Noorden Oost-Europa verder invulling te geven. Het drietal is daar heilig van overtuigd.

JAN VAN DE NES

Zodra in 2000 de startbaan is verlengd tot 2500 meter gaat Groningen Airport Eelde definitief zijn vleugels uitslaan op vrachtgebied. Daarvan zijn Chiel Stutterheim, Ton Pot en Jacques Poelstra (van links naar rechts) over tuigd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement