De vrachtsector, die vorig jaar door de nachtvluchtbeperkingen uit Den Haag onaangenaam werd verrast, wil garanties zien van de overheid voordat wordt geinvesteerd in een nieuw groeiscenario. Daarmee geven de initiatiefnemers KLM Cargo, ATAN en Luchthaven Schiphol aan dat het hapsnap-beleid van het kabinet tegenover de luchtvrachtsector tot het verleden moet behoren.

Luchtvracht, en dat liet vorig jaar de studie ‘Lucht voor Vracht’ van de adviesbureau KPMG zien, kan een van de motoren worden voor de groei van de Nederlandse economie. Daarvoor is echter wel een commitment van de overheid nodig. Het is zelfs een voorwaarde. Vooral omdat vrachtvervoer een forse belasting legt op het milieu en aantasting van dat schaarse goed nu eenmaal gevoelig ligt in het kleine Nederland.

Het initiatief van de luchtvrachtsector laat ook zien dat de branche niet alleen van de overheid een lange-termijnstrategie eist, maar die ook zelf voorstaat. Dat vergt van de sector eveneens een nieuwe instelling. De sterke ‘verzuiling’ in vrachtsectoren dient te wijken. Belangenorganisaties zoals ACAN, NVVL, DAGSA en NVLA, zullen zich toch meer moeten gaan inzetten voor de gemeenschappelijke zaak. Binnen ATAN-verband lukt dat niet goed. Wellicht wel met de nieuwe plannen voor een ‘Air Cargo Nederland’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement