MAINZ/BERLIJN (NT) – De Deutsche Binnen Reederei (DBR) en Deutsche Bahn Cargo (DB Cargo) in Mainz hebben een contract over samenwerking ondertekend. De grootste binnenvaartrederij van Europa DBR dringt al twee jaar bij DB Cargo aan om elkaar niet langer fel te beconcurreren en is uiterst tevreden dat nu eindelijk de vrede getekend is.
De samenwerking zal zich volgens projectleider A. Reichelt van DBR richten op twee terreinen. Samen met DB Cargo wordt een actieplan opgezet om de totale aan- en afvoer van zeeschepen te kunnen afwikkelen. Daarbij wordt de zeereders een complete aanbieding gedaan en zorgen DBR en DB Cargo gezamenlijk voor de best mogelijke oplossing van het natransport.
De tweede vorm van samenwerking concentreert zich op het transport van zware projectgoederen. De afspraak tussen de nieuwe partners is niet langer energie te stoppen in het elkaar afvangen van lading maar met hulp van een gemeenschappelijk informatiesysteem de goederenstroom af te wikkelen.
Projectleider Reichelt ziet geen enkele belemmering om ook in Rotterdam de samenwerking tussen DB Cargo en de DBR te intensiveren. De vraag is alleen hoeveel vracht DB Cargo kan aanbieden. DBR beschikt in Rotterdam over de dochtermaatschappij Elbe Rijn Lloyd.
Volgens woordvoerder M. Adam van DB Cargo is de samenwerking met de DBR vooral gericht op het oosten. Hij verwacht nauwelijks effecten voor de Nederlandse markt. Adam noemt naast het vervoer van zware goederen als speciaal aandachtspunt het transport van brandstoffen voor energiecentrales, met alles wat daarbij kijken komt. Het is de de bedoeling om vracht van de weg te halen.

Extra
Vooral bij het projecttransport verwacht DB Cargo winst Adam: ,,Wie zware goederen wil vervoeren moet daartoe eerst een verzoek doen bij het spoor. Maar wat als in de buurt geen goede spoorverbinding aanwezig is? Dan moeten we de opdracht teruggeven en kunnen dan in de tweede ronde opnieuw meedingen met ons wegvervoer. In de nieuwe situatie zullen we telkens behalve naar het spoor ook naar een goede verbinding over water kijken. Dat levert beslist extra vracht op die anders op de weg zou belanden.’’
De 490 medewerkers tellende Deutsche Binnenreederei heeft met achthonderd schepen de grootste vloot van binnenschepen in Europa. De onderneming heeft als filosofie om behalve het transport ook de logistiek uit handen van de klanten te nemen. ,,De opdrachtgevers weten meestal niet hoe de containers uiteindelijk op hun bestemming gekomen zijn. Dat is ook niet nodig’’, aldus A. Reichelt.
Deutsche Binnenreederei is van oorsprong een Oost-Duitse maatschappij die in 1983 in de DDR het volledige monopolie kreeg. BDR heeft vestigingen in alle belangrijke Duitse havensteden en Moskou.