STOCKHOLM (NT) – De Zweedse vrachtwagenfabrikant Scania ziet de vraag op de Europese markt dit jaar scherp stijgen. Scania zet dit jaar in West-Europa naar verwachting twintig procent meer zware voertuigen af dan vorig jaar. Het gaat om in totaal 32.000 wagens, denkt het bedrijf.

Dat compenseert een achterblijvende afzet in Latijns Amerika. In Brazilië lijdt Scania dit jaar zelfs verlies. In dat land heeft de onderneming in de afgelopen drie maanden zes procent van haar personeel moeten ontslaan.
Toch neemt het bedrijfsresultaat bij Scania, dankzij de sterke afzetgroei in Europa, dit jaar licht toe tot ongeveer achthonderd miljoen gulden. De Zweedse fabrikant kent een gebroken boekjaar dat eind januari afloopt.
Scania heeft vooral in Frankrijk veel meer vrachtwagens verkocht. Vorig jaar waren het er 2.854, dit jaar komt de omzet op naar schatting vierduizend stuks uit.
Scania behoort tot de grote aanbieders op de Europese markt. De totale marktomvang in Europa zal in het nu bijna voorbije jaar groeien tot tweehonderdduizend wagens. Vorig jaar waren dat er dertigduizend minder.

Volvo
Een andere Zweedse vrachtwagenfabrikant, Volvo, houdt rekening met een rem op de winstontwikkeling als gevolg van de invoering van de euro, per 1 januari. De euro gaat Volvo zeker zestig miljoen gulden winst kosten, denkt het bedrijf.
Zweden doet voorlopig niet mee aan de euro. Volvo dringt er bij de regering in Stockholm op aan, zich alsnog zo snel mogelijk aan te sluiten bij de kopgroep van elf landen die de euro deze jaarwisseling in het girale verkeer invoeren.

Het negatieve effect op de winst vloeit, zegt Volvo, voort uit de kosten van ’hedging’ en transactiekosten die het Zweedse bedrijf op de Europese markt op achterstand zetten ten opzichte van aanbieders uit de elf ’eurolanden’.