ECT-woordvoerder J. Dekkers bevestigt dat de Egytische autoriteiten beslist hebben om het project op eigen kracht uit te voeren en te financieren. Voor de bouw en de exploitatie van de terminal worden afzonderlijke tenders uitgeschreven. ECT blijft in de exploitatie geïnteresseerd, maar het is nog niet duidelijk of dat ook de levering van suprastructuur als kranen omvat. ,,Wij zijn echter voor beide mogelijkheden beschikbaar’’, aldus Dekkers.
ECT is al maanden in onderhandeling met de Egyptenaren, die zelf al jaren aan het project werken. ECT kwam pas in een laat stadium aan tafel, omdat de Egyptenaren al lang in gesprek waren met het Britse P&O Ports, onderdeel van P&O. De Egyptenaren lijken echter de voorkeur te willen geven aan een Nederlands ontwerp, dat in de tweede helft van vorig jaar werd gepresenteerd. Overigens krijgt ECT nog een toelichting van de Egyptenaren op het besluit om de regie in eigen hand te nemen.
Ontwerp
Het ontwerp gaat uit van een terminal met een kade van 1.200 meter voldoende voor het gelijktijdig afhandelen van vier grote schepen. De capaciteit in de eerste fase zou zo’n anderhalf miljoen containers per jaar bedragen. De eerste schepen zouden in 2003 afgehandeld moeten kunnen worden. Overigens treedt ECT op als ’aanspreekpunt’ namens een consortium van een aantal bedrijven, waaronder waarschijnlijk één of meer grote rederijen.
De Egytenaren zien de aanleg van de terminal als de start van een veel groter project, het Port Said Eastbank Project, dat de aanleg van een 2.500 hectare grote industriezone omvat. In dat gebied zijn onder meer een staalfabriek, elektriciteitscentrales en een ontziltingsinstallatie gepland. ECT is vooral wegens de strategisch gunstige ligging aan één van de belangrijkste scheepvaartverbindingen ter wereld geïnteresseerd. Als ECT als winnaar uit de bus komt, krijgt het Rotterdamse bedrijf de handen vol aan een aantal grote terminal-projecten tegelijkertijd. Over enkele maanden neemt ECT in Duisburg een belangrijke inland-terminal in gebruik en later dit jaar volgt een soortgelijke faciliteit in het Belgische Willebroek. Verder is het bedrijf druk bezig met het nieuw leven inblazen van een grote terminal in Triëst en met de uitbreiding van zijn belangen in het Baltische Gebied.