NEW YORK – Geruchten over consolidaties in de Amerikaanse vervoerssector doen regelmatig de ronde in de wandelgangen van Wall Street. Midden december werd er bijvoorbeeld al gespeculeerd, dat Yellow Freight, de Amerikaanse partner van Frans Maas, mogelijk geïnteresseerd zou zijn in het overnemen van Consolidated Freightways. De aandelen van beide bedrijven stegen snel na die geruchten, maar daalden weer iets, toen echt hard nieuws over een fusie uitbleef.
Een dergelijke fusie ligt voor de hand. De markt voor vrachtvervoer in de Verenigde Staten is op het ogenblik goed voor bedrijven die voor de detailhandel werken en die hun trucks vol kunnen laden met goederen voor één klant. Dergelijke bedrijven zagen hun winst met rond de tien procent stijgen in het laatste kwartaal van het afgelopen jaar.
Maar bedrijven als Yellow en Consolidated die vrachten combineren en die voor de industriële sector werken, hebben het moeilijker. Zij hebben vaak strakke contracten met vakbonden die soepel werken moeilijk maken en de productie-industrie doet het minder goed in de Verenigde Staten. Deze bedrijven hebben echter geluk omdat de prijzen voor benzine en dieselolie redelijk laag zijn in de VS (gemiddeld zo rond de vijftig Nederlandse cent per liter).

Goede naam
Een fusie tussen Yellow en Consolidated zou alleen voor het personeel minder prettig zijn, economen voorspellen dat in dat geval een tien procent van de in totaal vijftigduizend werknemers zullen moeten afvloeien.
Consolidated Freightways heeft overigens een goede naam op Wall Street. Analist Jeffrey Kauffman die de vervoersmarkt volgt voor investeringsbedrijf Merrill Lynch heeft net een nieuw rapport over het bedrijf geschreven waarin hij beleggers aanraadt aandelen te kopen. Een van Kauffman’s redenen: Consolidated is er sneller dan verwacht in geslaagd om het bedrijf af te slanken. Consolidated is daardoor volgens Kauffman beter in staat om zich aan te passen aan de veranderende omstandigheden op de vervoersmarkt de komende maanden.