ROTTERDAM/ST LOUIS (NT) – UPS Nederland zal dit jaar slechts een lichte tariefstijging doorvoeren voor intercontinentale expreszendingen. Volgens een woordvoerder moet de Nederlandse verzender rekenen op een verhoging van ’minder dan een procent’ voor expresdiensten naar de VS, de belangrijkste overzeese markt. Bij het transport tussen Nederland en België is geen verhoging voorzien. Verdere details over de nieuwe prijzen, die vanaf 8 februari ingaan, zullen aan het einde van deze maand worden verstrekt, aldus de klantenservice van UPS.
UPS in de VS verwacht een tariefstijging van 2,5 procent in te voeren voor het binnenlands expresvervoer. Volgens de integrator is dat de laagste stijging in elf jaar. Voor het internationale expresvervoer vanuit de VS zal UPS geen stijging doorvoeren. Het is al het tweede jaar dat de expresvervoerder afziet van een prijsverhoging bij de internationale expresprodukten.

Kerst
De nulgroei is vooral ingegeven door de scherpe concurrentie op dit marktsegment met andere expresvervoerders zoals FedEx en DHL. Verladers kunnen via de nieuwe Quick Cost Calculator van UPS bekijken hoe hoog de vervoerskosten precies uitvallen.
UPS meldt verder dat het de drie dagen voor kerstmis ongeveer vijftig procent meer zendingen heeft vervoerd dan normaal. Om het vervoer van de zeventien miljoen pakjes per dag aan te kunnen, werden dertienduizend extra chauffeurs en dertig additionele vrachtvliegtuigen ingehuurd. De drie dagen voor kerst werden er door UPS dagelijks 975 vluchten uitgevoerd. In totaal vervoerde in de kerstperiode bijna driehonderd miljoen pakjes.
ook de Amerikaanse overkoepelende luchtvaartorgansatie ATA meldt dat de luchtvrachttarieven op de trans-Atlantische routes nauwelijks zullen stijgen het komende halfjaar.
Eerder is er sprake van een verdere daling. Volgens ingewijden zou er van de Amerikaaanse westkust al voor 1,05 gulden per kilo vracht gevlogen worden naar Europa. ,,De enige persoon die nu in de VS rijk wordt is de expediteur’’, aldus een vrachtdirecteur. Volgens hem laat de importvraag in Europa te wensen over en is er ook sprake van een sterkere Amerikaanse dollar die de Amerikaanse export hindert.