Het bananenvervoer van CGM stond al langer onder druk. Enkele coöperaties opperden eerder het plan een eigen dienst voor het bananenvervoer te beginnen. CGM wist dat gevaar toen af te wenden door voor te stellen voor het transport joint ventures met ze te zullen afsluiten.
Drie producenten – Banagua, Banalliance en Karubana – namen daar blijkbaar geen genoegen mee. Banagua en Karubana, beide gevestigd op Guadeloupe, hebben inmiddels aangekondigd de helft van hun exportpakket in het vervolg met nieuwkomer Maersk te verschepen; de Banalliance-groep op Martinique hevelt zelfs het hele exportpakket over naar de Deense rederij.

Reactie
Wat CGM’s reactie zal zijn, is nog niet bekend. De rederij onderhoudt op de trade nu twee diensten. Het gaat om een wekelijkse dienst die wordt onderhouden door vier schepen van ruim duizend teu die geschikt zijn voor het vervoer van Conair- en koelcontainers. Zij bedienen Pointe-à-Pitre, Fort-de-France en Basse-Terre aan de ene zijde en Le Havre, Duinkerken, afhankelijk van het ladingaanbod Antwerpen, Felixstowe, St. Nazaire en Bordeaux aan de andere zijde. De tweede dienst heeft eveneens een wekelijkse frequentie, wordt onderhouden met zes multipurpose-schepen en bedient de havens in Zuid-Europa.
CGM, waarmee de coöperaties Cobamar, Gipam en Sicabam inmiddels hun contract hebben vernieuwd, had aangekondigd de diensten te willen moderniseren. Die plannen zijn volgens de Franse rederij inmiddels van tafel. Of er ook een herschikking van de diensten komt, is nog niet bekend. CGM verwacht dit jaar nu zo’n 350.000 ton bananen te vervoeren in plaats van de eerder geraamde vierhonderdduizend ton.