SJANGHAI (NT) – Taiwan heeft voorgesteld om de scheepvaartverbinding met het vasteland van China snel te verbeteren door wederzijds toegang te geven tot grotere havens. Het eiland, door de Volksrepubliek China gezien als een opstandige provincie, heeft nu alleen Kaohsiung in het zuiden geopend. Maar het wil ook de haven van Keelung open stellen voor verbindingen met China, als China Shanghai openstelt.
Nu zijn alleen indirecte verbindingen met Shanghai mogelijk, waarbij tenminste één derde land wordt aangedaan. De voorstellen zijn gedaan door de Taiwanese minister van Verkeer, Lin Feng-cheng. In het verleden is Taiwan altijd voorzichtiger geweest in het doen van concessies dan China. Nu onderhoudt Kaohsiung alleen directe verbindingen met de relatief kleine havens van Fuzhou en Xiamen. Op die route worden nu gemiddeld per maand twintigduizend teu vervoerd; erg weinig in vergelijking met de mogelijkheden, omdat de beperkingen nog steeds groot zijn.

Hongkong
China heeft aangeboden om het zuidelijke Shantou te openen, maar Taiwan vindt die haven, nog kleiner dan Fuzhou en Xiamen, niet voldoende groot om economisch van belang te kunnen zijn. Rederijen hebben laten weten voorlopig geen grotere schepen in te willen zetten, tenzij die meer verschillende havens kunnen aandoen. Behalve Shanghai staat ook de openstelling van de haven van Guangzhou op het verlanglijstje van Taiwan. China heeft ook economische redenen om het rustig aan te doen met openstelling van meer havens. Hongkong doet het erg slecht en als meer goederen direct tussen Taiwan en China kunnen worden vervoerd, dan gaat dat zeker ten koste van Hongkong.