Volgens P. Vinken van Geest gaat het om een ’behoorlijke versterking van de dienst.’ ,,Door de frequentieverhoging kunnen onze afvaarten vanuit Rotterdam op een later tijdstip plaatsvinden. Tot nu toe vertrokken de schepen om drie uur ’s middags, vanaf aanstaande dinsdag, wanneer de eerste extra afvaart plaatsheeft, zal dat om zes uur ’s avonds zijn. Hiermee worden we aantrekkelijker voor containers naar derden. Wij moesten tot nu toe om drie uur vertrekken om het vaarschema aan te kunnen houden.’’
Voor de versterking van de dienst heeft Geest North Sea Line een schip van 250 teu gecharterd. Het is nog niet helemaal duidelijk welk schip dat is. Geest is er gelukkig mee dat hun vaarschema nu meer in lijn is met de afvaarten van de ferry-operators. ,,Die bieden immers dagelijkse afvaarten met vaste vertrektijden’’, aldus Vinken. ,,Zoals onze dienst tot nu toe was, was die niet aantrekkelijk voor derden, hij was te onstabiel. De ferry’s vertrekken elke avond om acht uur, dat is een pure lijndienst.’’
Volgens Geest is 99 procent van de klanten tevreden wanneer de shortsea-operator de vracht aan het eind van de week kan ophalen en aan het begin van de volgende week kan afleveren. ,,Onze dienst is vooral aantrekkelijk voor haven-tot-haven klanten. Veel van onze klanten die actief zijn in het tanktransport tussen de Benelux en de grote Engelse chemische centra’’, zegt de manager containers van Geest. Volgens haar is het haven-tot-haven transport een groeimarkt voor de shortsea-operators.
45-Voets trailers
Op het moment is dat goed voor twintig procent van het vervoerd volume van Geest. Naast de dienst Rotterdam-Hull voert Geest ook nog een containerdienst uit tussen Rotterdam en Tilbury, zes afvaarten per week, en een deur-tot-deur trailerdienst tussen het Verenigd Koninkrijk en het Europese vasteland, gebruik makend van diverse ro/ro-ferry routes.
Geest is nog steeds bezig de vloot van 45-voets trailers uit te breiden. In maart vorig jaar plaatste ze een order voor nog eens 350 trailers, waardoor ze nu een vloot van zevenhonderd 45-voeters heeft. De rederij wil daar dit jaar nog eens zeshonderd trailers bij bestellen. Geest heeft speciale gepatendeerde 45-voets trailers die voldoen aan de Europese eisen.