KLEEF (APA) – De interesse van de Nederlandse investeringsmaatschappij WT Invest voor de conversie van NAVO-vliegveld Weeze Laarbruch in een civiele luchthaven is serieus, zo luidt het oordeel van de Raad van Toezicht van Flughafen Niederrhein (FN). De luchthavendirectie wil graag verder met de investeringsmaatschappij uit Rijssen. Eind maart komt WT Invest met een bedrijfsplan waarin de mogelijkheden voor de luchthaven even over de Duitse grens bij het Limburgse Nieuw Bergen nader zijn uitgewerkt.

De NAVO-luchthaven komt eind dit jaar, na het vertrek van de Royal Air Force, vrij voor civiele doeleinden. Het gaat daarbij om 650 hectare grond met moderne infrastructuur voor luchtverkeer. WT Invest meldde zich afgelopen jaar als geïnteresseerde voor de conversie. De investeringsmaatschappij wil eerst tweehonderd hectare benutten als bedrijventerrein.

Vliegveld
Het vliegveld wordt later ontwikkeld. De nieuwe luchthaven Weeze Laarbruch moet een ’burgerluchthaven met alle bijbehorende componenten’ worden, zegt Flughafen Niederrhein-directeur R. Gillessen. ,,Vracht is één van die componenten’’. Inmiddels hebben zich ook geïnteresseerde transporteurs gemeld. Wie dat zijn, wil Gillessen niet zeggen.
WT Invest, de investeringsmaatschappij van de Rijssense bouwondernemers W. Welles en G. Tijhuis, gaat in samenwerking met het Duitse bureau Dorsch Consult uit München, dat eerder betrokken was bij een haalbaarheidsstudie voor de conversie, de mogelijkheden onderzoeken. Uitgangspunt zijn een aantal randvoorwaarden. Zo is het aantal vluchtbewegingen vastgesteld op maximaal 50.000 per jaar, waarvan 1.560 in ’de randen van de nacht’. Volgens Gillessen zijn de nachtvluchten noodzakelijk voor de economische haalbaarheid van het conversie.