ROTTERDAM (NT) – De Vereniging Eigen Rijders Nederland (VERN) heeft de afgelopen tijd tal van producten ontwikkeld om de risico’s te verkleinen die kleine zelfstandige ondernemers lopen. Het pakket van collectieve voorzieningen op sociaal, vaktechnisch en juridisch gebied wordt steeds omvangrijker. ’Collectief de juiste weg’, luidt de nieuwe leus waarmee de VERN aan de weg timmert.

Voorzitter Klaas de Waardt wil zich profileren als belangenbehartiger voor de kleine transporteur die niet in staat is allerlei dure voorzieningen zelf te betalen. Volgens De Waardt is de VERN klaar voor het nieuwe millennium, waarin het vak van chauffeur sterk zal veranderen en zal moderniseren.
De VERN telt een groot aantal deelnemers, kleine transportondernemingen zoals De Waardt ze liever noemt. Het gaat om ondernemers die één tot vijf wagens hebben rijden. Naar schatting zijn erin Nederland zo’n zeven- tot achtduizend van dergelijke kleine bedrijven.
Het midden- en kleinbedrijf is ook in het transport de belangrijkste motor van de Nederlandse economie, vindt De Waardt. ,,We kijken met z’n allen wel naar een Harry Vos of een Nedlloyd. Maar de intussen zijn de eigen rijders bij elkaar de grootste transportonderneming van Nederland.’’

Groei
De Waardt is positief over het aantal deelnemers van de VERN, die hij vorig jaar nieuw leven inblies nadat de oprichter de club moest opgeven wegens eigen zakelijke beslommeringen. ,,De groei zit er duidelijk in. Ik stond onlangs op een transportbeurs in Den Bosch met een grote stand. Er was ontzettend veel belangstelling. Ik denk dat het ledenbestand dit jaar over de kop gaat. Als we op dezelfde voet blijven doorgaan als we nu doen.’’

De groep kleine bedrijven is groeiende, constateert De Waardt. De VERN, zegt hij, kan veel voor deze ondernemers betekenen. ,,We kunnen ze helpen vanaf de start tot aan de beëindiging van het bedrijf. We zijn ook vraagbaak. Als een chauffeur een probleem heeft, belt-ie naar z’n baas. Als hij nu zelfstandig ondernemer is, wie moet-ie dan bellen?’’
Een van de nieuwste producten die de VERN haar leden aanbiedt, is een bedrijfszekerheidsplan. Het gaat om een arbeidsongeschiktheidsverzekering speciaal ontwikkeld voor de doelgroep. ,,Weet je’’, zegt hij in zijn kantoor aan de Rotterdamse Goudsesingel, ,,de grootste vijand van de eigen rijder is ziekte. Wie ziek wordt, krijgt doorbetaald, maar een eigen rijder staat meteen stil.’’
De Waardt zegt tegen de starters ook dat ze de eerste vijf jaar een minder ruim inkomen hebben dan ze gewend waren. Ze reden als beroepschauffeur in een mooie vrachtwagen, maar als ondernemer moet je die wagen zien als een middel om geld te verdienen. ,,Je moet veel meer plannen en nadenken. Over hoe zit het met de financiële draagkracht van je opdrachtgever, bijvoorbeeld.’’
Samen met accountants- en adviseursorganisatie Gibo Groep heeft de VERN een lijvig informatieboek samengesteld onder de titel ’Starthulp eigen rijders’. Het is een werkboek dat moet leiden tot een eigen ondernemingsplan.