NIJMEGEN (ANP – Het Nijmeegse gemeentebestuur gaat geen ’blanco cheque’ afgeven voor de aanleg van de zuidelijke aftakking van de Betuwelijn, door nu alvast bestemmingsplanwijzigingen in gang te zetten. Het college heeft dat dinsdag besloten.

Het kabinet heeft de aanleg van de zuidelijke aftakking van Elst via Nijmegen en Venlo naar Duitsland naar voren gehaald in het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT). Dat betekent dat de gemeenten die met deze zogeheten zuidtak te maken krijgen al snel moeten starten met eventuele planwijzigingen om de aanleg mogelijk te maken.
Het Nijmeegse gemeentebestuur wil van het ministerie van Verkeer en de Nederlandse Spoorwegen op korte termijn duidelijkheid over het aantal goederentreinen dat over de zuidtak gaat rijden. Aan Nederlandse zijde is steeds gezegd dat deze aftakking niet echt druk zou worden.
In Duitsland verwacht men van de zuidelijke aftakking echter meer rendement dan van de Betuwelijn en de noordtak samen, zo zei regeringspresident Büssow van Noord-Rijnland-Westfalen op een bijeenkomst afgelopen najaar. Als het treinverkeer op de zuidtak zeer intensief wordt, heeft dat grote gevolgen voor Nijmegen. Het spoor loopt daar door zeven dichtbevolkte woonwijken.