ZOETERMEER (NT) – De chauffeur is weer veilig thuis en nu kan het juridische steekspel beginnen. De verladersorganisatie EVO noemt de gijzeling van de Nederlandse vrachtwagenbestuurder Joop van der Steijn in Frankrijk een ’goede aangelegenheid’ om nu eindelijk eens de Franse overheid verantwoordelijk te stellen voor dit soort calamiteiten.
,,Het is een keiharde zaak. Er is sprake van directe schade en molest. Dit kan een proefproces worden, waar je aan kunt refereren met toekomstige gevallen’’, zegt D. Andela, hoofd juridische zaken bij de EVO.

De vrachtwagenchauffeur van transportbedrijf A. B. Feenstra in Nuenen is gisteren in Nederland gearriveerd, nadat hij twee dagen werd vastgehouden door boze Franse boeren. Uit protest tegen de lage prijzen voor varkensvlees hielden de boeren de wagen in Quimper (Bretagne) tegen en overgoten de lading vlees met olie. Van der Steijn wist uiteindelijk te voorkomen dat de onverlaten de lading in brand staken en wist te ontsnappen met zijn wagen.
De waardeloos geworden 22 ton vlees is vernietigd in Frankrijk. De schade aan de lading en de vrachtwagen bedraagt circa honderdduizend gulden. De Franse politie wist deze week een tweede Nederlandse chauffeur, die in een zelfde situatie terecht dreigde te komen, te ontzetten. Volgens Van der Steijn keek de politie slechts toe toen hij werd belaagd door de boze menigte.
De Tweede Kamerfractie van het CDA heeft verkeersminister T. Netelenbos vragen gesteld over de kwestie, onder meer of zij bereid is met haar Franse collega te praten over de vrije en veilige doorgang van goederen binnen de Europese Unie. Ook vraagt het CDA of de minister zich wil inzetten voor een schadevergoeding voor het transportbedrijf.
De belanghebbenden, in dit geval het transportbedrijf Veenstra en het bedrijf Dumeco uit Boxtel, de eigenaar van de lading, kunnen nu bij de prefect van de Franse gemeente een schadeloosstelling aanvragen. Weigert de prefect dit, dan kunnen ze naar de administratieve rechtbank stappen en de Franse overheid aansprakelijk stellen voor de schade. In eerdere gevallen heeft dit vrijwel niets opgeleverd, bijvoorbeeld na de grootschalige blokkade-acties in 1996.
Andela van de EVO heeft goede hoop dat deze zaak wel tot een goed einde kan worden gebracht, omdat de feiten heel duidelijk zijn. Dumeco is geen lid van de EVO, maar de organisatie wil het bedrijf graag helpen bij de procedure.
De wegvervoerorganisatie Transport en Logistiek Nederland wil het liefst dat er een Europese regeling komt, waarbij een land snel aansprakelijk wordt gesteld als het niet tijdig ingrijpt bij dergelijke calamiteiten. Verschillende landen, waaronder Frankrijk, hebben een poging daartoe eerder tegengehouden.

Pag. 3: Commentaar