HASSELT (NT) – Via het Albertkanaal en de Kempense kanalen ten noorden ervan, werd vorig jaar 28,5 miljoen ton vracht vervoerd. Dat meldt de Dienst voor de Scheepvaart uit Hasselt. Ten opzichte van 1997 betekent dit een stijging met 825.486 ton of drie procent. Omdat de goederen over langere afstanden vervoerd werden, steeg het aantal tonkilometer met bijna vijf procent.
De onafgebroken toename van het binnenverkeer op de door de Dienst voor de Scheepvaart beheerde kanalen, wordt door de instelling als een definitieve trendbreuk geïnterpreteerd. ,,Steeds meer bedrijven schakelen over naar de binnenvaart als een volwaardig alternatief voor wegvervoer. De binnenvaart is eigenlijk de enige vervoersmodus die nog just-in-time leveringen kan garanderen’’, aldus de Dienst.
Voor dit jaar wordt een verdere groei verwacht. In de loop van dit jaar zal langs het Albertkanaal een tweede containerterminal, in Genk, geopend worden. Er zijn ook andere nieuwe kademuren en losplaatsen in aanbouw omdat de Vlaamse regering in een aantal gevallen tachtig procent van de bouwkosten draagt. Die subsidie wordt gekoppeld aan de garantie om een vastbepaald volume wegvervoerlading naar de binnenvaart over te hevelen.