De Amerikaanse fabrikant van zware systemen heeft speciaal voor deze logistieke operatie zijn distributiecentrum verhuisd naar een warehouse van DHL in Hoofddorp. Van daaruit bevoorraadt DHL zesentwintig Strategic Part Centers in zeventien Europese landen, waaronder Polen, de Tsjechische Republiek en Hongarije. DHL Worldwide Express biedt Tandem een volledig geïntegreerde logistieke oplossing, dat het hele traject van voorraadbeheer, telefonische orderafhandeling en transport omvat.
Als een klant van Tandem een storing heeft, neemt de klant in kwestie contact op met de helpdesk van Tandem. Vaak kunnen medewerkers van Tandem telefonisch vaststellen wat het probleem is. Zodra een service-engineer van Tandem op lokatie bij een klant een storing gaat verhelpen, heeft hij het reserve-onderdeel al bij het Logistics Call Centre van DHL in Brussel besteld. Dit Call Centre zorgt ervoor dat het juiste onderdeel vanuit het dichtstbijzijnde Strategic Parts Centre door een koerier wordt afgeleverd. De service-engineer stuurt het defecte onderdeel uiteindelijk met DHL terug naar Tandem.
Zo’n vier distributeurs waren tot het laatst in de race voor het contract met Tandem. Volgens marketingmanager Bart Sasse van DHL heeft het Amerikaanse bedrijf uiteindelijk gekozen voor DHL omdat de expresonderneming al ver is gevorderd in de ontwikkeling van een netwerk van Strategic Parts Centres in Europa. Het bedrijf heeft er inmiddels in Europa zo’n veertig, al dan niet in eigen beheer. Andere bekende klanten van DHL die gebruikmaken van deze centra zijn de Zwitserse onderneming Roche Pharmaceutical en de Amerikaanse hightech-fabrikant EMC2.
Volgens Sasse gaat het contract veel verder dan de gebruikelijke logistieke overeenkomsten. De meeste contracten hebben nog steeds betrekking op direct distribution. Daarbij brengt de vervoerder een artikel rechtstreeks van distributiecentrum naar de klant of dealer. Een voorbeeld is het contract van TNT met Compaq of van DHL met medicijnendistributeur Amgen. ,,Het gaat ook verder dan onze andere logistieke projecten met Philips, waarbij we de klant de volgende dag voorzien van een nieuwe mobiele telefoon en de kapotte telefoon terugbrengen naar de fabrikant voor reparatie.’’

Uniek
Volgens Sasse is de deal uniek omdat Tandem dankzij deze overeenkomst een optimale afweging heeft bereikt tussen ambitieuze doelstelling, namelijk snelle levering dezelfde dag, en wezenlijke kostenbesparing. ,,Doordat we werken met regionale centra kunnen we de klant binnen twee, vier of acht uur voorzien van een nieuw onderdeel. Het gaat echter om zeer kostbare reserve-onderdelen. Het is kostbaar om overal in heel Europa grote voorraden te hebben. Daarom bieden wij een systeem waarbij de voorraden op een snelle manier worden aangevuld vanaf een centrale plek. Dit betekent voor Tandem een besparing van enkele tientallen procenten op de logistieke kosten.’’
DHL biedt het systeem aan in samenwerking met onderaannemers. ,,Het DHL-netwerk wordt ingezet voor het grensoverschrijdende vervoer. Het gaat daarbij om grote aantallen per dag van meestal kleine pakketten. Het sameday-vervoer van de partscentra naar de klant wordt echter uitbesteed aan lokale koeriers.’’ Ook zijn niet alle partscentra eigendom van DHL. In het geval van Tandem is een deel in handen van logistieke partners. ,,Het gaat er natuurlijk om de klant zowel een efficiënt en betaalbaar netwerk te geven. DHL blijft altijd het enige aanspreekpunt.’’