MAARSSEN (NT) – ’Albert Heijn (AH) bestelt via edi honderd pakjes margarine bij leverancier Van den Bergh Nederland. Binnen vier uur moet de bestelling in de winkel liggen. Helaas: de order komt door een storing in de computer niet aan.
De leverancier weet niet dat hij moet leveren, AH gaat er vanuit dat de bestelling gedaan is. Gevolg: lege schappen.’ Nieuwe afspraken tussen leveranciers van edi-netwerkdiensten moeten dit soort problemen voorkomen.
Het elektronische berichtensysteem edi (electronic data interchange) is niet meer weg te denken uit de huidige ketenlogistiek. Met edi kunnen bedrijven via een druk op de knop orders plaatsen, facturen versturen en betalingen doen. Een snel, foutloos en dus betrouwbaar edi-systeem is voor iedereen in de keten van levensbelang.
Netwerkdienstleveranciers als IBM, KPN Unisource en GE Information services hebben nu met elkaar afgesproken om de dienstverlening aan de gebruikers te verbeteren. Dat houdt onder meer in dat er een 24-uurs helpdesk wordt opgericht en vaker wordt overlegd. Er wordt gewerkt aan een standaard, zodat zowel leverancier als klant een melding krijgt wanneer een order niet goed is aangekomen.

Codering
In een hiervoor opgerichte werkgroep zit ook een aantal grote bedrijven als Akzo Nobel Coatings, Albert Heijn, Heineken Nederland, Formido Bouwmarkten, Van den Bergh en Intergamma. De stichting EAN, die voor Nederland het internationale EAN-codesysteem beheert voor uniforme codering van artikelen, ompakkingen en EANCOM, de internationale standaard voor edi beheert, coördineert het overleg. Bij EAN zijn 4.700 bedrijven uit dertig branches aangesloten.,,EDI is voor ons een absolute voorwaarde om te kunnen leveren’’, zegt A. de Bruin, electronic commerce manager bij Van den Bergh Nederland (Unilever, leverancier van onder meer Becel, Calvé, Unox en Blue Band). Een retailer als AH wil levering binnen vier uur. ,,Als we dan eerst een order op papier moeten zetten, lukt dat natuurlijk nooit binnen die korte tijd’’, aldus De Bruin.
Ook voor P. van der Meer van Intergamma (Gamma, Karwei; jaaromzet 2,5 miljard gulden) is een – goed werkend – edi-systeem van groot belang. ,,Directe leveringen en een nul-voorraad zijn zonder edi niet mogelijk’’, zegt hij.
,,Onze omzet is met miljoenen gestegen door het gebruik van edi’’, aldus Van der Meer. Edi kost Intergamma jaarlijks twee ton, maar levert volgens hem het vijfvoudige op. Alle betalingen, tachtig procent van de facturen bij Intergamma en 96 procent van de orders gaan inmiddels via edi. Alleen de pakbonnen gaan bij Intergamma nog niet elektronisch, maar het streven is om dit in de toekomst ook geheel via edi te doen.