MARSEILLE (NT) – Op de luchthaven Marseille Provence werd vorig jaar 38.612 ton vracht behandeld. Dat is 1,8 procent meer dan in 1997. De Zuid-Franse luchthaven is na Parijs de belangrijkste van het land. Marseille dankt de groei in de eerste plaats aan een forse stijging van het expresverkeer. Dit jaar wordt een vrachtvolume van 40.560 ton verwacht (plus vijf procent).
De lokale Kamer van Koophandel die de luchthaven exploiteert, rekent ook op extra lading omdat de afhandelaar France Handling over enkele weken van start gaat met de bouw van een eigen vrachtterminal. Op een terrein van tienduizend vierkante meter komt in een eerste fase een loods van 4.000 vierkante meter.
De grootste vrachtklant van Marseille is Aéropostale, een joint venture van de Franse post en Air France. Het verkeer steeg vorig jaar met zeventig procent naar 10.160 ton. De maatschappij moest op vraag van haar grootste klant, Chronopost, extra vluchten inleggen. Ook TAT Express gebruikt de B737 Quick Change van Aéropostale. De operator zal de capaciteit in april verhogen door een A300F op Marseille te stationeren. In het najaar volgt een tweede Airbus.
In 1998 heeft Aéropostale de positie van grootste klant heroverd op Jet Services, dat een verkeer van 7.800 ton had. Air Littoral vervoerde 3.051 ton voor rekening van Extand naar Parijs en Corsica. Het DHL-verkeer bedroeg 1.648 ton. De stijging van het aantal expreszendingen verklaart ten dele de daling van het gewone postverkeer met 15,6 procent naar 17.510 ton.
Ook het vrachtverkeer van Air France kende een forse daling (30%). De maatschappij probeert zoveel mogelijk Zuid-Franse lading over de weg naar Parijs te krijgen. Op internationaal vlak is Marseille vooral actief in het verkeer naar Afrika. Air Afrique had in de luchthaven vorig jaar een verkeer van 3.847 ton. Air Algérie volgt met 2.960 ton. Door een forse stijging van de export van perishables naar Europa zag Tunisair het verkeer met 57 procent toenemen naar bijna tweeduizend ton.