ROTTERDAM (NT) – Het aantal ’broodcargadoors’ zal verder afnemen, maar de functie van de cargadoor zelf komt niet in gevaar. De broodcargadoors zullen moeten fuseren om te overleven. Die conclusie trok de beroepsgroep gisteren tijdens een symposium van de Vereniging van Rotterdamse Cargadoors (VRC) op de Erasmus-universiteit in Rotterdam.
Hoewel er een behoorlijke scheiding der geesten bleek te bestaan tussen de aan een rederij gebonden cargadoors en de onafhankelijke (brood)cargadoors bestreed eigenlijk niemand dat die laatste groep verder slinkt. Bijna alle grote deepsea-rederijen hebben de afgelopen jaren al eigen kantoren geopend.
R. Bezemer van Hapag-Lloyd Nederland ging het verst. Hij voorziet een ’drastische’ afname van de broodcargadoors en een ’onhoudbare’ situatie voor hen. J. Buiter van Cross-Ocean bestreed dat. Volgens hem blijft er ook in de toekomst duidelijk behoefte aan onafhankelijke bedrijven, maar ook hij verwacht dat de concentratietendens doorzet.

Rode draad van veel betogen was de voortdurende daling van de zeevrachtarieven, waardoor de cargadoor zijn inkomsten ziet wegsmelten. Th. Straus van ’’K’’ Line wees erop dat een cargadoor gehonoreerd moet worden voor zijn lokale expertise, los van de vraag of hij al dan niet onafhankelijk is. ,,Daar moet gewoon voor betaald worden’’, stelde Strauss.
Hij kreeg steun uit onverdachte hoek, namelijk Van Mars BV, die sinds jaar en dag uitsluitend direct met de rederijen over vervoerscontracten onderhandelt: ,,Wij kopen ons vervoer in op basis van zeer uitgebreide sepcificaties. Wij zien cargadoor daarbij als onderaannemer en wij verwachten van die reder dat hij zijn onderaannemers correct betaalt’’, aldus logistiek manager Beckers. Tijdens het debat bleek dat er onder de cargadoors veel onvrede bestaat over de jarenlange problemen met EDI-projecten in de Rotterdamse haven. Strauss; ,,Al die projecten, platforms, consultants en brainparken, allemaal onzin. Er zijn veel te veel partijen bij betrokken en we hebben nog steeds geen goed systeem’’
Directeur H. Welters speelde dat verwijt met zoveel woorden terug richting cargadoors. ,,Je kan niet volhouden dat er niet genoeg centrale regie is geweest. Er is niet zomaar dertig miljoen gulden of nog maar aan Intis besteed, maar het probleem is dat partijen afhaken op het moment dat ze hun zaakje onderling geregeld hebben.’’

 Toehoorders op het VRC-symposium over de toekomst van de cargadoor