Van Ommeren en NYK willen de identiteit van de verlader uit concurrentie-overwegingen nog niet bekend maken. Beide tonen zich zeer ingenomen met het contract. ,,In deze sector zijn het niet de lijnen, maar de grote autofabrikanten die de aanloophavens bepalen’’, stelt manager P. O’Reilly van NYK Bulkship (Europe). Daarom is het belangrijk dat we ook substantiële ladingpakketen op lokale markten boeken, zodat het de moeite waard is havens aan te lopen die je anders misschien voorbij zou varen.’’
De rederij sleepte eind vorig jaar en begin dit jaar al twee grote Europese contracten in de wacht, namelijk van Daimler-Chrysler en Volkswagen. ’Sensationeel’, bestempelt vice president S. Steimler van NYK Bulkship (Europe) die contracten, die hij ziet als een doorbraak voor het Japanse concern op de Europese markt. Het eerste contract loopt drie jaar en behelst het vervoer van zo’n 40.000 eenheden per jaar van Bremerhaven naar de Amerikaanse havens Jacksonville en Los Angeles. Over het Volkswagen-contract wil NYK nog niet veel kwijt. Het eerste schip is het afgelopen weekend uit Emden met 1700 eenheden richting VS vertrokken.

Veranderingen
De ondertekening van het Nederlandse contract valt samen met het bezoek van NYK’s nieuwe autoschip ’Libra Leader’ deze week aan Rotterdam. Deze zogenoemde pure car and truck carriers (pctc) is het zesde schip van een enorm nieuwbouwprogramma dat in totaal veertien nieuwe autoschepen omvat, waarvan de rest in de loop van het jaar en begin 2000 afgeleverd zal worden. Dat programma vergt een investering van niet minder dan 750 miljoen dollar.

Met de nieuwe generatie nieuwe schepen speelt NYK in op de veranderingen in het mondiale vervoer van nieuwe auto’s en andere rollende lading. Het vervoer van nieuwe personenauto’s neemt al jaren af doordat de Japanse fabrikanten op grote schaal fabrieken in onder meer Europa en de Verenigde Staten hebben geopend. De autovervoerders zijn zich daarom steeds meer gaan richten op het vervoer van allerlei andere soorten rollende lading, als tractoren, bussen en bouwmachines. De nieuwe schepen zijn daarvoor bij uitstek geschikt. Met een vloot van zo’n 75 autoschepen is NYK in deze branche overigens de grootste ter wereld.
De Japanse rederij heeft de introductie van de nieuwe generatie schepen, die tussen de 5.000 en 6.000 standaard-auto’s kunnen vervoeren, aangegrepen om een nieuwe huisstijl te introduceren. Ze zijn verdeeld in twee klassen, die respectievelijk stukken lading van maximaal tachtig en 150 ton aan boord kunenen nemen. O’Reilly benadrukt dat het niet om een uitbreiding van de vloot gaat, maar om modernisering en vervanging.
De schepen, die nog het meest lijken op varende garages worden hardblauw en de bedrijfsnaam prijkt er in huizenhoge letters op. ,,Ik kan het niet helpen, die schepen zijn nu eenmaal niet mooi. Maar hiermee willen we er toch een beetje aardig uit laten zien’’, zegt O’Reilly. Alle nieuwe schepen krijgen de nieuwe huisstijl direct; de bestaande volgen later.

P O’Reilly en assistant marketing manager D. Stubbins: ,,Steeds meer hoge en grote ro/ro-lading’’.