SCHIPHOL (NT) – Het is niet mogelijk dat de El Al Jumbo die in 1992 neerstortte in de Bijlmermeer, overbeladen was. Dat zegt manager operations M. Bruchner van Aero Ground Services (AG) , het afhandelingsbedrijf van El Al. Hij reageert hiermee op uitspraken van een anonieme AG-medewerker in het dagblad de Gooi en Eemlander dat de vrachtvliegtuigen van EL Al herhaaldelijk 115 tot 125 ton vracht per vlucht vervoerden en soms nauwelijks van de grond konden komen.
De maximale payload van een B747 ligt op 90 tot 100 ton per vliegtuig, zegt Bruchner. De B747 die in de Bijlmer crashte, had echter een payload van 110 ton. Dat heeft onder meer te maken met het type motoren, zegt hij.
Volgens de AG-manager is het verhaal over de overbelasting ’klinkklare onzin’. ,,Elke zending wordt door ons gewogen voor vertrek. Daarvan worden weegstrookjes gemaakt. Er wordt op basis daarvan een beladingsplan gemaakt, waarbij elke kilo nauwkeurig is verantwoord. Er is dan ook geen enkele mogelijkheid om meer vracht mee te nemen dan is toegestaan..’’ Hetzelfde geldt voor de kerosine die meegenomen wordt. Ook dat wordt via bonnen gecontroleerd. ,,Er moet per slot van rekening ook over afgerekend worden.’’
In de praktijk komt het vaak voor dat luchtvaartmaatschappijen minder kerosine tanken om op die manier meer vracht te kunnen meenemen. Volgens Bruckner kan daarbij echter niet het maximaal toegestane laadgewicht worden overschreden. ,,Dat is het absolute plafond.’’
Topambtenaar mr.J.W. Weck is gisteren door minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) op non-actief gesteld. Weck had hier zelf om gevraagd. De maatregel geldt gedurende de openbare verhoren van de parlementaire enquêtecommissie Vliegramp Bijlmermeer.
Luchtverkeersleiding Nederland heeft alle verkeersleiders uit de tijd van 1992 geschorst. Dit is gisteren na afloop van het kabinetsberaad meegedeeld.