AALSMEER (NT) – Bloemen en planten vormen nog altijd een van de grootste exportproducten van Nederland en een groot deel van deze export gaat door de lucht. Van alle perishables die dagelijks rond de wereld worden gevlogen, zijn bloemen en planten ook de meest kwetsbare. Toch gaan de luchtvaartmaatschappijen nog steeds ’grof’ om met deze lading, waardoor beschadigigingen geen uitzondering zijn. Het komt voor dat een lading bij aankomst onverkoopbaar is, zegt algemeen directeur C. Andersen van Zurel. Het bedrijf is een van de grootste import- en exportbedrijven van bloemen en planten in Nederland, met een jaarlijkse omzet van 500 miljoen gulden en 600 medewerkers.

,,De belangrijkste factoren voor het met succes kunnen verkopen van bloemen zijn de kwaliteit van het product, de snelheid van het vervoer en het laag houden van de kosten die daarmee gepaard gaan’’, zegt Andersen. Logistiek is dan ook een belangrijk element om een kwalitatief goed product af te leveren aan de klant. ,,Het verpakken van de bloemen op de veilingen en het gereedmaken van die verpakkingen bij de expediteurs en de afhandelaren voor vervoer door de lucht gebeurt over het algemeen goed’’, vindt hij. Maar daarna ontstaan meestal problemen.
,,Anders dan vroeger, toen we nog dachten dat we de bloemen gedurende de hele reis koel moesten houden, weten we nu dat we ze niet moeten blootstellen aan grote temperatuurschommelingen. Als de bloemen bijvoorbeeld op Schiphol voor transport naar andere werelddelen worden aangeboden, zijn ze gewend aan een bepaalde temperatuur van hooguit 10 graden Celsius. Er ontstaan problemen bij afwijkingen van meer dan drie graden’’, legt de Zurel-directeur uit.

De forse temperatuurschommelingen ontstaan bijna altijd bij tussenlandingen, aldus Andersen. Dan lossen afhandelaren op vliegvelden ergens ter wereld de vracht, zetten de pallets ergens op een platform neer en laten die daar soms urenlang staan voordat een ander vliegtuig ze weer meeneemt naar de eindbestemming. ,,In die tussentijd staan de bloemen vaak in de brandende zon. Als ze dan weer het vliegtuig in gaan en ondergedompeld worden in de vrieskou van de grote vlieghoogte, krijgen ze een enorme opdonder.’’ Die behandeling, waarvoor de exporteur, noch de expediteur of de afhandelaar op Schiphol verantwoordelijk is, maar de vervoerende luchtvaartmaatschappij, is funest voor een belangrijk deel van de lading. Het komt dan ook regelmatig voor dat bloemen bij aankomst op hun eindbestemming in feite onverkoopbaar zijn. Dat krijgt de exporteur weer op zijn bordje en die kan het verlies in feite nergens verhalen. Ook niet bij de verantwoordelijke airlines.
,,Sommige luchtvaartmaatschappijen gedragen zich werkelijk arrogant tegenover hun klanten’’, verzucht de Zurel-manager. ,,Maar doordat ze soms de enige zijn op bepaalde routes, zijn wij gedwongen van hun diensten gebruik te maken’’, aldus Andersen. Maar dus niet van harte. Namen wil hij niet noemen.
Wachttijden
Ondanks zijn betrekkelijke tevredenheid met de situatie op Schiphol heeft Andersen toch nog wel een hartig woordje te spreken met de luchtvrachtafhandelaren op de Nederlandse luchthaven. ,,De wachttijden bij de loodsen zijn echt niet om aan te zien’’, stelt hij. ,,We zouden de kosten van het logistieke product belangrijk kunnen verlagen als de wachttijden bij de afhandelaarsloodsen op Schiphol en op andere luchthavens zouden verdwijnen en de airlines beter met de lading zouden omgaan’’, meent hij. In een verlaging van de vrachttarieven om dit doel te bereiken, ziet de Zurel-directeur niet veel heil. ,,Over het algemeen zijn de tarieven acceptabel’’, meent hij. Dat hij echter geen grip heeft op de manier waarop de airlines met zijn product omgaan tijdens een deel van het transport, ergert hem eigenlijk het meest.