LONDEN (NT) – De Duitse rederij Hapag-Lloyd praat met de andere rederijen op de Atlantische route over een vermindering van de capaciteit en de vorming van nieuwe samenwerkingsverbanden. ,,Momenteel praat iedereen met iedereen en het ziet er naar uit dat er op korte termijn belangrijke operationele verschuivingen zullen komen.’’ Het ligt voor de hand dat de partners van de Grand Alliance (behalve Hapag zijn dat P&O Nedlloyd, NYK en OOCL) hun samenwerking ook naar dit vaargebied willen doortrekken.
Voor G. Casjens, verantwoordelijk voor de lijnvaart bij de Duitse groep, wordt de North Atlantic dit jaar het moeilijkste vaargebied. Hij zei dit bij de presentatie van de financiële resultaten van 1998 in Londen. Sinds duidelijk is dat de trade gedereguleerd zal worden, staan de tarieven onder druk. ,,De verladers komen de reders vertellen dat deregulering tot lagere tarieven leidt. Enkele reders houden het hoofd niet koel en gaan snel in op de vraag naar lagere prijzen.’’ Casjens vermoedt dat de tarieven in beide richtingen de komende maanden nog zullen dalen. ,,Het zal dan weer een hele tijd duren eer we die kunnen optrekken.’’
Over een opvolger voor het Trans-Atlantic Conference Agreement door een nieuwe, veel lossere conference, wordt door de reders met de Europese Commissie en de FMC van gedachten gewisseld. De reders willen vooraf verkennen of hun nieuwe structuur door de beugel zal kunnen. De nieuwe groep moet volgens Casjens kunnen praten over het capaciteitsaanbod en de structuur van de tarieven (niet de tarieven zelf dus). Hij acht zo’n groep ook nuttig ’om met eventuele nieuwe partners voor samenwerking in een alliantie te praten’. De tijd dat oude conferences de tarieven bepalen, is volgens hem voorbij. ,,Dat doen wijzelf tijdens individuele onderhandelingen met verladers.’’

Vloot
Hapag nam het afgelopen jaar drie schepen van 4.600 teu in de vaart. Er zijn vier schepen van 4.800 teu in aanbouw voor oplevering dit en volgend jaar. Drie zusterschepen daarvan worden voor langere tijd van het Griekse Costamare gehuurd. ,,We willen een strategische vloot van achttien zusterschepen van dit formaat hebben’’, verduidelijkt Casjens. ,,Op die manier kunnen we te allen tijde als onafhankelijke rederij een wekelijkse dienst bieden op de drie oost/west-routes. We zijn niet van plan om uit de Grand Alliance te stappen, en zien de samenstelling van die vloot dan ook als een strategische reserve.’’
Casjens bevestigde dat Hapag-Lloyd voor bijkomende orders zal overschakelen naar schepen van 6.700 teu. Hij verwacht dat de rederij er tegen het jaar 2002 twee of drie in de vaart zal hebben. Er zijn nu al contacten met werven over de bouw van die schepen.

Pag 5: Groep Hapag-Lloyd heeft goed jaar achter de rug