VEENDAM (NT) – RSC Groningen, waarin Vos Logistics een belang heeft van tachtig procent, hevelt eenderde van het containervervoer tussen Rotterdam en Veendam over van het spoor naar de binnenvaart. Vos Logistics heeft daartoe een overeenkomst gesloten met de nieuwe operator Particuliere Barge Line (PBL), dat eerst drie en later vier afvaarten per week gaat verzorgen.
Vos denkt voorts binnen enkele weken een overeenkomst te kunnen sluiten met ACTS voor het spoorvervoer. NS Cargo, dat het vervoer tot dusverre verzorgde, raakt het vervoer daarmee volledig kwijt. Volgens manager rail- en bargevervoer H. Hoiting van Vos was NS Cargo ’te duur’. Het totale vervoer van Vos tussen Rotterdam en Veendam is ongeveer 70.000 containers per jaar.
Vos wil de binnenvaart vooral gebruiken voor het zogenoemde haarvatenvervoer, bestemmingen in de Rotterdamse haven buiten de Delta Terminal en het RSC Eemhaven. De vaartijd tussen Rotterdam en Veendam bedraagt twee etmalen. De frequentie van de spoorshuttle is al teruggebracht van twee tot éénmaal per dag.
PBL is opgericht door vier particulieren, onder wie twee particuliere schippers. In de eerste fase worden twee schepen ingezet en later drie. Woordvoerder D. Maaten sluit niet uit dat er in de toekomst ook andere diensten worden uitgevoerd. De plannen om een bargedienst te beginnen zijn vorig jaar al ontwikkeld. Door het uitvallen van de spoorshuttle rond de jaarwisseling als gevolg van de wateroverlast zijn ze wel versneld uitgevoerd.