Maastricht . De AN124 die drieëneenhalf jaar aan de ketting heeft gelegen op Maastricht Aachen Airport (MAA), is afgelopen zaterdag eindelijk opgestegen met bestemming Kiev (Oekraïne). De zeskoppige bemanning had slechts een halve baanlengte nodig om het op een na grootste vrachtvliegtuig ter wereld het luchtruim te doen kiezen.
De Antonov krijgt in Kiev een grote opknapbeurt, waarbij onder meer een boordcomputer wordt geplaatst. Op vliegveld Beek werd opgelucht gereageerd op het vertrek van de Antonov. Aanvankelijk had de freighter al afgelopen woensdag moeten vertrekken.Onduidelijkheid over de registratie leidde tot een vertraging van enkele dagen.
De nieuwe eigenaar, het Britse vrachtbedrijf Air Foyle, had de Antonov in Oekraïne laten registreren. Maar in Rusland claimde het bedrijf Central Capital ook eigenaar te zijn van het toestel.
Dit bedrijf wist een Moskouse rechter zo ver te krijgen dat deze vanuit Rusland een startverbod oplegde aan de Antonov. Central Capital had de Antonov in Rusland laten registreren. De Rijksluchtvaartdienst legde om die reden een startverbod op: zolang niet duidelijk was onder welke vlag het toestel ging vliegen, mocht het niet de lucht in.
De bestuursrechter bepaalde vrijdag echter dat de Russische registratie ongeldig is omdat de werkelijke eigenaar (Air Foyle) uitmaakt waar het toestel geregistreerd is: en dat is Oekraïne. Deze staat gaf ook een verklaring van luchtwaardigheid af, zodat niets een vertrek van de Antonov nog langer in de weg stond.

Onder grote publieke belangstelling vertrok afgelopen zaterdagochtend de Antonov vanaf Maastricht Aachen Airport.