De verladersorganisatie EVO heeft namens de verladers alvast de boodschap doen uitgaan, dat ze ‘niet verrast willen worden door oorlogstoeslagen’. ,,Uit het verleden kennen wij de oorlogsrisicotoeslagen in de zeescheepvaart. Deze werden maar zelden goed onderbouwd, waardoor het idee ontstond dat carriers de situatie misbruikten om extra inkomsten te genereren’’, aldus de EVO.
Verladers moesten tijdens de eerste Golfoorlog in 1991 ook een zogenoemde ‘war risk’-toeslag betalen. Vooral de routes naar het Verre Oosten werden hierdoor getroffen. De toeslag lag tussen de 300 en 600 dollar per container, afhankelijk van de grootte. De EVO meent dat in 1991 Nederlandse verladers miljoenen aan vrachtkosten te veel hebben betaald. Reders probeerden volgens de EVO te profiteren van de oorlog, door de toeslag ook op ‘ongevaarlijke’ routes te vragen.
Dat rederijen tijdens een oorlog in het Midden-Oosten oorlogstoeslagen vragen op routes die vlak langs dat gebied leiden, kan de EVO wel accepteren. Dat zulke toeslagen er gaan komen, ligt voor de hand. Hoewel de Amerikanen hun aanval op Irak nog niet zijn begonnen, zijn de verzekeringspremies voor de scheepvaart nu al stijgende. Volgens de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) kan dit bedrag tot zeker enkele tonnen per week oplopen. Verder zijn de olieprijzen tot recordhoogte gestegen, de bunkerkosten in hun kielzog meeslepend.
De EVO ziet de bui al hangen en dringt er op aan dat als rederijen of conferences toch een algemene toeslag aankondigen, deze dan in elk geval transparant moet zijn. De KVNR is niet onder de indruk van de beweringen van de EVO. ,,Verzekeraars hebben een lijstje met bestemmingen waarvoor de premie hoger is dan normaal. Iedereen kan dat inzien. De EVO kan dus makkelijk controleren of de toeslagen redelijk zijn’’, aldus een woordvoerder.
Kranenburg maakt zich niet alleen zorgen over de oorlogstoeslagen, hij vreest ook dat bepaalde bestemmingen in het Midden-Oosten onbereikbaar zullen worden. Kranenburg hoopt dat het Suez-kanaal in Egypte gedurende het conflict niet dicht zal gaan. Gebeurt dat wel, dan moeten schepen die naar het oosten gaan om Afrika heenvaren. ,,Een enorme omweg. Dat zou rampzalig zijn.’’
Een recent voorbeeld van een bestemming die als gevolg van gewelddadige handelingen bijna onbereikbaar werd, is Jemen. De verzekeringspremies voor verschepingen naar Jemen gingen na de terreuraanslag op de Franse tanker ‘Limburg’ afgelopen najaar zo omhoog, dat veel rederijen Jemen te duur gingen vinden. Deze week werd bekend dat Jemen een uiterste poging doet om de scheepvaartactiviteiten in zijn havens terug te krijgen, door zelf financiële garanties te gaan bieden.
Jemen biedt bedrijven financiële garanties tot 150 miljoen dollar in geval van terroristische aanvallen in de wateren van het land. Volgens een Jemenitische krant draagt de regering vijftig miljoen dollar bij, en staan verzekeringsbedrijven garant voor de overige honderd miljoen.

Kader bij artikel:
LONDEN EN VS NEMEN MAATREGELEN
Londen is bedreigd met een terroristische aanslag van hetzelfde kaliber als de aanslag van 11 september 2001 op New York. Dat heeft de voorzitter van de Labourpartij, J. Reid, meegedeeld. Wat het dreigement precies inhoudt, hebben de autoriteiten niet bekendgemaakt, maar volgens de BBC hebben de inlichtingendiensten aanwijzingen dat Al Qaeda een aanslag met raketten zou willen plegen op een passagiersvliegtuig.
Deze week zette de Britse regering in en rondom de hoofdstad het leger in om een eventuele aanslag van Al Qaeda te voorkomen. Op het vliegveld Heathrow zijn 450 militairen ingezet, naast de duizend extra politiemensen die de veiligheid al moesten verhogen. Alle parkeerterreinen en parkeerhavens langs de belangrijkste toevoerweg naar de Londense luchthaven zijn afgesloten om te voorkomen dat er auto’s stoppen. Minister Blunkett van Binnenlandse Zaken zei tegen de BBC dat de regering niet heeft overwogen Heathrow te sluiten omdat dat ‘een overwinning zou zijn voor de mensen die ons willen vernietigen’. Bovendien zou een dergelijke onderbreking een catastrofe zijn voor de luchtvaartindustrie.
De Amerikaanse autoriteiten hebben de vliegrestricties boven de hoofdstad Washington verder uitgebreid. De speciale veiligheidszone rondom de regeringsstad is vergroot van 25 kilometer tot bijna 49 kilometer. Het hoofd van de nationale Transportveiligheidsdienst maakte de maatregel bekend. Het besluit houdt in dat piloten die lager vliegen dan 5.400 meter voortdurend in radiocontact moeten staan met de luchtverkeersleiding, gebruik moeten maken van een antwoordzender en een vluchtplan moeten hebben ingediend voor zij de zone binnenvliegen.