Vervolg van voorpagina
In beide gevallen kan een dag A-dag C-dienst (reistijd 66 uur) worden geboden op Rostock, met vertrekken in Rotterdam tussen drie en zes uur ‘s middags (spoor) en aankomsten in Rostock op dag C om drie uur ‘s middags, met aansluiting op ferrydiensten. Rostock wordt vervolgens als uitvalsbasis voor zeevervoer naar Zweden, Finland en de Baltische landen gebruikt.
De gehele dienst moet bijvoorbeeld op de meeste Zweedse bestemmingen een totale doorlooptijd van drie tot vier dagen kunnen bieden. Dit levert, aldus Schacht, een tijdwinst op van twee tot vier dagen, vergeleken met vervoer over zee naar Hamburg of Bremerhaven en aansluitend feedervervoer naar andere Oostzee-bestemmingen.
Met het feedervervoer zal de nieuwe dienst de concurrentie moeten aangaan, stelde P. Ham van deelnemer ECT. Een aanwijsbaar prijsvoordeel kan de dienst niet aanbieden. ,,Daar moeten we eerlijk over zijn.’’
Goed concurrerend is de ‘Landbridge’ wel in het segment 20-voets containers, maar voor 45-voeters is die concurrentie ‘moeilijk’, aldus Ham. Schacht benadrukte dat de spoordienst niet de concurrentie met feeder- en shortseadiensten via Rot- terdam naar de Oostzee wil aangaan.