Schiphol . De nieuwe vijfde baan op luchthaven Schiphol is een noord-zuidbaan die de eerste maanden alleen ’s nachts wordt gebruikt. Vanaf juli is dat ook steeds vaker overdag. Per 1 november is het banenstelsel volledig in gebruik. Met de nieuwe baan kan Schiphol groeien van 460.000 vliegbewegingen per jaar naar 520.000 tot 600.000. De investering voor de baan bedraagt 320 miljoen euro.
Volgens de luchthaven zal de herrie van het vliegverkeer boven Amsterdam met meer dan 50 procent afnemen. Inwoners van Aalsmeer en Uithoorn zullen echter meer last krijgen van het vliegtuiglawaai. De Aalsmeerbaan zal namelijk meer worden gebruikt in combinatie met de Polderbaan.
De komst van de vijfde baan kent een lange geschiedenis. In 1968 verschenen de eerste krantenberichten al over een eventuele nieuwe baan. In de Bosatlas uit 1971 werd de Polderbaan al met een stippellijntje ingevuld. Toch was er nog jarenlange discussie, planning en politieke lobby nodig voor de baan in 1995 van het parlement officiële goedkeuring kreeg.
Niet iedereen was blij met de plannen voor de vijfde baan. Milieudefensie voerde jarenlang actie om de door hen genoemde ‘gedoogbaan’ te voorkomen. Zo ontstond bijvoorbeeld het Bulderbos, bezetten ze landingsbanen en ministeries en beklommen ze vliegtuigen.