Volgens directeur Benelux B. de Vries van Exel is het een goed teken dat het bedrijf ondanks de krimp in de markt nog in staat is geweest goed door te groeien. De sterke groei kwam deels van twee nieuwe accounts, Hewlett Packard en Nokia. Ook kleinere bedrijven bleken het afgelopen jaar de weg naar Exel te kunnen vinden. De Vries: ,,Onze analyse wijst uit dat het midden-en kleinbedrijf sterk is aangetrokken. Dat heeft ook ons verbaasd. Het is ook niet zo dat de top twintig van grote multinationals goed is voor 80 procent van onze omzet. Vooral de middelgrote bedrijven zijn in het laatste jaar in onze vervoersportefeuille sterk gegroeid.’’
De overige netwerk-agenten moesten bijna allemaal omzet inleveren, behalve UTI (11) dat met een sprong van opgeveer 25 procent meedeelde in het succes van Exel. Volgens directrice C. Gerlach van UTI steeg vooral de export van eendagskuikens en eieren.
Danzas (2) daarentegen verloor bijna een kwart van zijn IATA-omzet, maar wist zich nog op een respectabele tweede plaats te handhaven. Vooral de effecten van de hi-techmarkt speelde de dochter van de Deutsche Post parten, niet alleen in Nederland maar wereldwijd, zegt directeur luchtvracht H. van Elk van Danzas. Het bedrijf deed vooral veel voor Hewlett Packard. ,,Dat pakket zijn wij helaas kwijtgeraakt.’’ Volgens Van Elk wil dit verlies nog niet zeggen dat 2002 een rampjaar was voor Danzas. ,,Wij staan nog steeds op de tweede plaats. Daarnaast hebben wij ten opzichte van 2001, toen wij op de eerste plek stonden, een veel beter resultaat gedraaid. Je moet de cijfers van de IATA dan ook in een bepaald perspectief zien’’, onderstreept de manager.
Danzas onderzoekt nog steeds of het in de perishablemarkt moet stappen. ,,Wij zijn de voordelen en nadelen daarvan nog in kaart aan het brengen.’’ Een besluit daarover verwacht Van Elk niet voor het eind van dit jaar.
Het Nederlandse Road Air (3) onderdeel van de TMI-groep deelde in de teruggang van de Nederlandse luchtvrachtmarkt en raakte 10 procent van zijn omzet kwijt. Ook de zusterbedrijven van Road Air: Copex Air (7), Copex Hillegom (21) en KDS Cargo (24) stonden op omzetverlies. Copex Air kon de schade nog beperkt houden met een afname van een miljoen euro, terwijl de naamgenoot in Hillegom eenvijfde van zijn IATA-omzet inleverde.
Bij KDS Cargo was het verlies met 30 procent substantieel te noemen. Alleen de kleinere TMI-telg Racon (53) wist zich met een kleine toename (0,63 procent) te handhaven. Het verlies van deze TMI-dochters roept de vraag op of het instandhouden van zoveel bloedgroepen onder de TMI-paraplu nog wel zo zinvol is.

Zie ook pag. 8 en 9: De IATA-Exportlijst