Singapore . Neptune Orient Lines (NOL), de Singaporese moedermaatschappij van containerrederij APL, gaat fors reorganiseren na het recordverlies van 330 miljoen dollar dat ze afgelopen jaar heeft geboekt.
NOL verwacht dat er wereldwijd zo’n elfhonderd banen worden geschrapt. Het bedrijf heeft ongeveer twaalfduizend mensen in dienst. ,,Terwijl 2002 moeilijk was voor de bedrijfstak als geheel, was het in het bijzonder een moeilijk jaar voor NOL’’, aldus voorzitter Cheng Wai Keung van NOL. ,,We waren helemaal ingesteld op groei toen net het tij van de wereldhandel begon te keren, en we hebben gewoon niet snel genoeg gereageerd op de veranderende omstandigheden.’’
De NOL-voorman zegt dat het bedrijf ‘back to the basics’ moet en dient te werken aan sterkere banden tussen de lijnvaartactiviteiten en logistieke diensten. NOL overweegt serieus om haar dochterbedrijf American Eagle Tankers te verkopen, ook al was dat vorig jaar als enige onderdeel wel winstgevend.
De resultaten van NOL lijken in een vrije val terecht te zijn gekomen. In 2001 maakte het bedrijf 56 miljoen dollar verlies, nadat het in het jaar ervoor nog 178 miljoen dollar winst had gemaakt. Volgens NOL zijn er nu echter betere tijden in zicht. Dankzij onder andere de kostenbesparingen die zullen worden gerealiseerd met de reorganisatie, verwacht Cheng voor dit jaar een aanzienlijke verbetering van de prestaties. APL Liner en APL Logistics moeten volgens hem nog dit jaar weer in de zwarte cijfers terecht kunnen komen.
De slechte resultaten van vorig jaar kwamen grotendeels voor rekening van APL Liner. Het containervolume steeg weliswaar met 6 procent tot drie miljoen teu, maar de vrachttarieven daalden met gemiddeld 9 procent zo dramatisch, dat de balans uiteindelijk negatief was. NOL noemt de tarieven op de transpacific en in het Azië-Europa verkeer ‘onverdedigbaar’. Voor dit jaar verwacht NOL dat APL een geleidelijke groei van de volumes zal koppelen aan een verbetering van de vrachttarieven. NOL waarschuwt er wel voor dat onzekerheid over de wereldeconomie en de wereldpolitiek het herstel van de tarieven, dat enigszins lijkt ingezet, weer kan afremmen.
Ook bij APL Logistics waren de inkomsten vorig jaar lager dan verwacht en NOL geeft de kwakkelende economie daarvan de schuld. APL Logistics heeft zich ontdaan van zijn verliesgevende e-commerce poot, APL Direct Logistics.

Een van de schepen van APL. De voorheen Amerikaanse rederij is grotendeels verantwoordelijk voor het negatieve resultaat van NOL.