Vervolg van voorpagina
Atlas heeft voor het astronomische bedrag van 3,7 miljard dollar huurverplichtingen lopen bij leasebedrijven. Die wegen zwaar nu het moeilijk is om klanten te vinden voor de dure freighters. Daarnaast is er een totale schuldenlast van 930 miljoen dollar. Het eigen kapitaal is geslonken naar een kwart miljard dollar.
Ook is het onduidelijk wat de lopende revisie van de boeken over 2000 en 2001 bij Atlas Air zal opleveren. Een aantal aandeelhouders vreest dat de winst over die jaren voor een bedrag van 65 miljoen dollar is opgeklopt. Veel investeerders bereiden schadeclaims voor. Zij wijzen er op dat de directie van Atlas ruim zestig miljoen dollar heeft overgehouden aan de verkoop van aandelen in de hoogtijdagen, terwijl de boeken niet klopten. Het bedrijf zelf heeft toen nog eens voor honderd miljoen aandelen verkocht, aldus de gedupeerde aandeelhouders.
Indien de banken eind deze maand de geldkraan dichtdraaien, zal behalve Atlas Air ook dochterbedrijf Polar Air Cargo omvallen. Volgens insiders is niemand in de luchtvrachtmarkt met een grote overcapaciteit geïnteresseerd om de bedrijven in de huidige vorm over te nemen.
Alleen voor Polar Air Cargo is nog een sprankje hoop omdat het bedrijf relatief schuldenvrij is. De leasebedrijven zouden hier eieren voor hun geld kunnen kiezen en via een doorstart alsnog een deel van hun huurinkomsten veilig kunnen stellen.