Antwerpen . Het aantal ro/ro-afvaarten naar West-Afrika is momenteel tijdelijk verminderd als gevolg van de oorlogsdreiging in Irak. Zowel het Amerikaanse als het Britse leger heeft gemengde container- en ro/ro-schepen (conro’s) gecharterd, waardoor de vaarschema’s van lijndiensten moeten worden aangepast. Reders als Delmas, Grimaldi, Messina of Nile Dutch Shipping moeten de frequentie verlagen of andere tonnage inhuren.
In de Antwerpse Waaslandhaven arriveerden de afgelopen weken tal van conro’s die normaal gezien in vast lijnverband varen. Vorige week namen bijvoorbeeld de ‘Jolly Smeraldo’ en ‘Jolly Rosso’ van de Italiaanse rederij Linea Messina lading van het US Military Sealift Command aan boord. Op hetzelfde moment lag de ‘Thebeland’ te laden, die uit een lijndienst tussen Scandinavië (via Rotterdam) en de Levant komt.
Voor het transport van militaire lading naar de Arabische Golfregio werd de afgelopen weken een veertigtal ro/ro-schepen gehuurd. Behalve ferry’s zijn ook conro’s (in verband met hun grote capaciteit) erg in trek. De militairen huren de schepen voor een periode van 45 dagen en aan het einde van die periode wordt besloten of de charter met anderhalve maand wordt verlengd.
De Franse rederij Delmas gaat er vanuit dat het Amerikaanse Military Sealift Command hun ‘Rosa Delmas’ en ‘Rokia Delmas’, twee conro’s van 27.600 dwt met een capaciteit van 1.790 teu, drie maanden zal houden. Beide schepen voeren in een achtdaagse lijndienst tussen Noord-Europa en West-Afrika. Met de overgebleven vier conro’s proberen de Fransen nu om de elf dagen een vertrek te bieden. Om de frequentie op peil te kunnen houden, worden sommige havens slechts om de twee reizen bediend zodat de schepen hun rondreis sneller kunnen afwerken. In Europa worden bijvoorbeeld Tilbury en Le Verdon tot eind mei minder frequent aangelopen.
Nile Dutch Shipping uit Rotterdam heeft drie van de vier conro’s (18.500 dwt/891 teu) uitgecharterd. Eind deze week komt de ‘NDS Prominence’ in Amsterdam terug in de dienst. Het is nog niet duidelijk wanneer de ‘NDS Progress’ en ‘NDS Prodigy’ teruggeleverd zullen worden.
Om het vertrek van de drie Skulptor-schepen op te vangen, werden enkele multipurpose-schepen als de ‘Freya’, ‘Ostfriesland’ en ‘Iron B’ ingehuurd. Omdat deze schepen geen ro/ro-faciliteiten hebben, werd de ‘Vans Queen’ gecharterd voor het transport van wagens uit Antwerpen naar Luanda, Pointe Noire en Libreville. Hierdoor slaagt NDS erin de gevolgen van het tijdelijke vertrek van de vaste vloot, op te vangen. ,,Alleen voor de ro/ro-lading is het nu even puzzelen. Anderzijds is het ladingpakket naar Ivoorkust grotendeels weggevallen door de burgeroorlog daar.’’
Behalve Delmas, Messina en NDS hebben ook de noord/zuid-specialisten Grimaldi en Nordana Line verschillende schepen verhuurd voor militaire transporten. Niet alleen conro’s, ook ferry’s zijn begeerd. Na het stopzetten van de ferrydienst van Norse Merchant tussen Liverpool en Dublin was het Britse ministerie van Defensie er snel bij om de ‘Brave Merchant’ in te huren voor een transport richting Midden-Oosten. Deze ferry met een capaciteit van 2.130 strekkende meter voor ro/ro-lading kwam vorige maand al voor de eerste in Antwerpen laden.