Volgens de ATA zullen de Amerikaanse maatschappijen minstens vier miljard dollar extra verlies lijden als gevolg van een oorlog. De meeste luchtvaartondernemingen bevinden zich nu al diep in de rode cijfers, waardoor het risico voor ‘chaotische faillissementen’ aanwezig is, aldus de samenstellers van het rapport.
De Air Transport Association verwees naar de Golfoorlog in 1990/1991, toen de Amerikaanse luchtvaart vier jaar nodig had om te herstellen van de terugval. In het beste scenario wordt nu rekening gehouden met een toename van de huidige verliezen van 6,7 miljard dollar naar 10,7 miljard dollar en een verlies van 70.000 banen. In het doemscenario kunnen de totale verliezen oplopen tot 13 miljard dollar, waardoor waarschijnlijk 98.000 banen zullen verdwijnen in de sector.
Binnen de luchtvrachtwereld wordt vooral het verlies aan belly-capaciteit gevreesd door faillissementen, het inkrimpen van de passagiersvloot en het drastisch afbouwen van de frequenties. Directeur B. Clancy van MergeGlobal, een Amerikaanse vrachtconsultant verwacht dat het verlies aan bellycapaciteit voor de Amerikaanse verladers toch al gauw 5 tot 15 procent zal zijn. ,,Dat zagen wij in 1991 na de Golforlog. Ik zie geen reden dat het nu anders zal zijn.’’
Volgens de IATAwas er in 1991 een daling van het passagiersvervoer van 15 tot 20 procent. Daarbij komt dat veel vrachtmaatschappijen chartervluchten uitvoeren voor de US Airforce. Ook daar is er druk op de bestaande vrachtcapaciteit, aldus Clancy. Voorlopig is die echter nog niet alarmerend. Er is nog voldoende rek bij de freighters. Dat kan echter snel veranderen indien het leger ook freighters in het kader van de Air Reserve-programma gaat inzetten. Zo’n 31 freighters worden in de eerste fase dan onder het commando van US Airforce geplaatst.
Beleggers op de effectenbeurs in New York hebben intussen geschrokken gereageerd op het ATA-rapport. Luchtvaartfondsen als Northwest Airlines, Continental Airlines, Delta Air Lines en AMR (American Airlines) duikelden deze week tussen de 11 procent en 26 procent in koers. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hebben sinds de terreuraanslagen op 11 september 2001, toen de luchtvaart in een acute crisis belandde, al achttien miljard dollar verloren. Circa honderdduizend werknemers moesten op zoek naar ander werk en honderden vliegtuigen kwamen aan de grond te staan. De meeste maatschappijen beschikken nauwelijks meer over eigen vermogen.
Twee grote luchtvaartmaatschappijen, United Airlines en US Airways, hebben vorig jaar al uitstel van betaling moeten aanvragen om zich te kunnen beschermen tegen schuldeisers. Analisten vrezen dat American Airlines, de grootste luchtvaartonderneming ter wereld, zal volgen.
United Airlines heeft eerder deze week de faillissementsrechtbank in Chicago gevraagd om meer tijd om een reorganisatieplan te kunnen opstellen. De onderneming heeft veel moeite haar werknemers ervan te overtuigen dat zij grote loonoffers moeten brengen om weer uit de surseance te komen.