Antwerpen . Niet CP Ships, maar de Duitse rederij Hamburg Süd zal de in financiële problemen gekomen Taiwanese rederij Kien Hung overnemen. Voor de Duitsers is het al de tweede overname in de lijnvaart dit jaar nadat per 1 januari de deepsea-activiteiten van het Britse Ellerman werden ingelijfd. De Duitsers bereikten met de Taiwanezen een principieel akkoord. Na een verdere afwikkeling van de verkoop zou de transactie eind maart definitief moeten worden.
Hamburg Süd is vooral geïnteresseerd in de lijndienst van Kien Hung tussen Zuid-Amerika en het Verre Oosten. Dat is de wekelijkse Good Hope Express die samen met NYK en CSAV door elf schepen van 2.078 tot 2.826 teu wordt verzorgd. De Taiwanese carrier heeft voorts nog enkele intra-Aziatische diensten en een aanwezigheid in India en Afrika. De Duitsers stellen dat Kien Hung tot het besef is gekomen dat het te klein was geworden in de woelige lijnvaartmarkt. In de praktijk hadden de verliezen bij de Taiwanese rederij vooral te maken met de relatief hoge charterprijzen voor de ingezette schepen. De niet bekend gemaakte som die Hamburg Süd zal betalen voor de overname, zal integraal worden gebruikt om alle schulden van Kien Hung af te lossen. Op die manier kunnen de Hamburgers bij Kien Hung met een schone lei beginnen.
In de wereldranglijst stond Kien Hung op een 29e plaats met een vlootcapaciteit van 33.500 teu. Na de overname zal de capaciteit van de Hamburg Süd-vloot 144.000 teu bedragen en springt de rederij van de twintigste naar de zeventiende plaats. Daarbij zullen de Duitsers CSAV, Hyundai Merchant Marine en Yangming inhalen.