In de Wet Goederenvervoer staat dat ‘bij vervoer voor derden op de openbare weg’ de transporteur een beroepsgoederenvervoervergunning moet hebben. Een aannemer die een partij zand voor een gemeente vervoert, terwijl hij alleen over een inschrijving Eigen Vervoer beschikt, is dus in overtreding. Verder merkt TLN dat aannemers bij het vervoer van bouwmaterialen voertuigen zonder kenteken, zoals landbouwtractoren, inzetten.
Dat heeft drie voordelen: dit materieel rijdt op de goedkopere rode diesel, heeft geen apk-verplichting en is vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Volgens een woordvoerder van de divisie Kipautovervoer van TLN wordt het zo voor beroepsvervoerders onmogelijk om te concurreren. ,,Concurrentie is niet erg, zolang het maar eerlijk gebeurt.’’
De brancheorganisatie ziet dat het illegale vervoer steeds vaker voorkomt in de grond-, water- en wegenbouw. ,,Daar waar geld te verdienen is, nemen mensen hun kans waar.’’ De woordvoerder verwacht dat het probleem op de langere termijn minder zal spelen. ,,Over een jaar of vier is in de Europese Unie een kenteken voor voertuigen als landbouwtractoren verplicht. Dan blijven alleen nog de rode diesel en de apk-verplichting over.’’
Om nu al iets aan de situatie te doen, heeft de transportorganisatie een brief geschreven naar gemeenten, provincies en bestekschrijvers, waarin die op de regels worden gewezen. Het schrijven moet tot gevolg hebben dat opdrachtgevers aannemers gaan verplichten om het vervoer op correcte wijze te verzorgen.