Rotterdam . De branchevereniging Deltalinqs in de Rotterdamse haven neemt in de loop van deze maand het beheer over van de CargoCard. Dat bevestigt plaatsvervangend directeur R. Bagchus van Deltalinqs. Het is verder de bedoeling om binnenkort de exploitatie van de elektronische toegangpas onder te brengen in een nieuwe beheermaatschappij samen met de luchtvrachtsector (ATAN)op Schiphol. Het zou daarbij gaan om de eerste joint venture tussen de Rotterdamse haven en de luchthaven Schiphol.
De onderhandelingen tussen de twee branche-organisaties spitsen zich toe op de waardebepaling van het product CargoCard. Daarbij is een derde, neutrale partij betrokken. ,,Het komt er eigenlijk op neer dat de ATAN een bepaalde prijs betaalt voor de deelname in de exploitatie-maatschappij van de CargoCard ’’, aldus secretaris N. Angevaare van de ATAN. Zij verwacht indien er een positief resultaat komt uit de gesprekken dat de kaart in september of oktober van dit jaar kan worden geïntroduceerd als de nieuwe toegangs- en beveiligingspas voor de vrachtterreinen op Schiphol. ,,Wij hebben nog enige tijd omdat de luchthaven Schiphol voorlopig nog het gebruik van de oude ATAN-pas ondersteund. Het moet echter ook weer niet te lang duren omdat de luchthaven toch haar software aan het aanpassen is. Een bepaalde tijdsdruk blijft dan ook bestaan. ’’ Aanvankelijk dacht de ATAN op Schiphol al aan het einde van vorig jaar samen met Deltalinqs een nieuw tehuis te hebben gevonden voor de CargoCard.
Het beheer van de CargoCard was tot december van het vorig jaar in handen van het Rotterdamse bedrijf PCR-RIL. Deze onderneming werd eind december door het havenbedrijf opgeheven en de activiteiten ondergebracht in het nieuwe Portinfolink. Voor de CargoCard was geen plaats meer in de nieuwe opzet.
Indien de onderhandelingen met de ATANmislukken, is er volgens Bagchus nog geen man over boord. ,,Wij zullen de exploitatie van de kaart ook gewoon voortzetten, ongeacht de resultaten van de gesprekken. Wij hechten echter veel belang aan de samenwerking met de ATAN.’’ Ruim achtduizend chauffeurs maken in de Rotterdamse haven gebruik van de CargoCard.