Exel verzorgt sinds kort voor DMG de inkomende goederenstroom (lucht- en zeevracht), de handling en de distributie van zowel computergerelateerde producten, als consumentenelektronica. Dit gebeurt vanuit de Exel-vestigingen Egham en Scunthorpe in het Verenigd Koninkrijk en op Schiphol. De keuze van DMG om zijn logistieke activiteiten uit te besteden aan Exel, komt niet uit de lucht vallen. De opslag en distributie in Europa van Hitachi-IT-producten, zoals monitoren en flatscreens, is al sinds 1996 in handen van het Britse bedrijf.
Doordat Hitachi ervoor heeft gekozen de logistieke keten van IT-producten en consumentenelektronica samen te voegen, is met het nieuwe contract ook meteen de opslag en distributie van deze consumentenartikelen in handen van Exel gekomen. Hierdoor is de hoeveelheid te verwerken goederen op Schiphol inmiddels vertienvoudigd.
,,De integratie van de logistieke activiteiten van deze twee bedrijfseenheden en als gevolg daarvan het samenvoegen van bijvoorbeeld Hitachi-sorteercentra leidt tot enorme besparingen. Om hoeveel het hierbij gaat, kan ik niet zeggen. Dat ligt te gevoelig’’, aldus J. van Hout, manager business development bij Exel Services Holdings in Veghel.
Het contract met Sia houdt in dat Exel de uitvoering van de Europese distributie van cadeau-artikelen en huisaccessoires voor zijn rekening neemt.
De keuze van Sia om zijn logistieke activiteiten uit te besteden, is ingegeven door de enorme omzetgroei, 15 procent, die het bedrijf nu al een paar jaar op rij doormaakt. De logistieke operatie is het bedrijf boven het hoofd gegroeid. Exel voert de logistieke operatie uit vanuit zijn logistiek centrum in Stanton, Suffolk.
De werkzaamheden bestaan uit het lossen van circa zes containerladingen per week en vervolgens het palletiseren en opslaan van de goederen in het magazijn. Op basis van de orders die Sia vanuit de hele wereld ontvangt, worden twee keer per dag orders gepickt, verpakt en klaargemaakt voor verzending.
De handling van de producten is vrij complex, omdat het productenpakket niet alleen bestaat uit circa drieduizend verschillende artikelen, maar een aantal Sia-klanten ook eigen productlabels vraagt. Deze artikelen worden in eerste instantie in bulk gepickt om vervolgens op een aparte afdeling in het magazijn te worden voorzien van speciale etiketten met eigen barcodes en prijsinformatie. Daarna vindt dan pas het orderpicken op klantniveau plaats.