Rotterdam . Volgens de vakbonden is de praktische invulling daarvan nog onvoldoende geregeld. De acties in Frankrijk zullen naar zeggen van de bonden zeker tot woensdagochtend acht uur duren.
De Franse acties zijn een vervolg op de Europese actiedag tegen de vrije concurrentie bij het goederenvervoer per spoor afgelopen vrijdag. De spoorvakbonden hebben die dag verscheidene goederentransporten geblokkeerd. Er waren acties in Moeskroen, Erquelinnes, Essen (bij Antwerpen), Luxemburg en Thionville. Ook was er een manifestatie van Franse, Belgische, Luxemburgse en Duitse spoorarbeiders voor het station van Luxemburg-stad. In Nederland is geen sprake geweest van acties.
Overigens hoeft in Nederland niet veel meer te veranderen om de Europese wet, die al in februari 2001 is overeengekomen, uit te voeren. Sommige andere EU-landen, waaronder Frankrijk, hebben hun spoorwegen niet, of alleen op papier, opengesteld voor concurrentie.
Europees commissaris voor transport L. de Palacio waarschuwde vrijdag dat ze een procedure zal aanspannen om lidstaten te dwingen de EU-wet in te voeren. Liberalisering is volgens haar een beter antwoord op de concurrentie van de vrachtwagen, dan nog meer overheidsgeld stoppen in de spoorwegen. ,,De dienstverlening moet worden verbeterd. Nu komt 25 procent van de vrachttreinen met vertraging aan op de bestemming, en is de gemiddelde snelheid zeventien kilometer per uur’’, aldus De Palcio. Ze hoopt dat het goederenvervoer het marktaandeel van 8 procent (in de hele EU) op zijn minst weet vast te houden in de komende jaren.
Op dit moment is een Europese wet in voorbereiding die verdergaande liberalisering van het goederenverkeer per spoor regelt. Het gaat hierbij om het openstellen van alle binnenlandse verbindingen in EU-landen voor buitenlandse concurrentie vanaf uiterlijk 2008. Later komt er een voorstel voor concurrentie bij de passagierstreinen.
Volgens een woordvoerder van verladersorganisatie EVO is de gedeeltelijke liberalisatie een belangrijke stap naar een volledige vrije spoormarkt. ,,De maatregel vergroot de keuze in spoorvervoerders en er kunnen nieuwe vervoersdiensten ontstaan. Het eindresultaat voor de klant is een betere service tegen een lagere prijs.’’