Rotterdam . De Rotterdamse ‘midstream’ oliemaatschappij Petroplus heeft voor het eerst in haar tienjarig bestaan verlies geleden. Volgens de maatschappij komt dit vooral door de wereldwijde verslechting van de raffinagemarges. Ook de lage Rijnvrachttarieven speelden een rol. De logistieke divisie boekte een iets lagere winst.
Midstream is de term die wordt gebruikt voor het deel van de olieketen dat gericht is op raffinage van ruwe olie, opslag en groothandelsactiviteiten van olieproducten. De raffinagemarges daalden vorig jaar tot het laagste niveau van de afgelopen vijftien jaar. De maatschappij wijst in dat verband op een reeks omstandigheden zoals de relatief hoge olieprijzen door onzekerheid in het Midden-Oosten en politieke onrust in Venezuela, de straffe productiediscipline van OPEC en de milde start van de winter in Europa en de Verenigde Staten. Ook was er een lagere vraag naar kerosine door de teruggang in de luchtvaart en de wereldwijde stagnatie van de economische groei.
Petroplus boekte een nettoverlies van 24,6 miljoen euro, terwijl in 2001 nog een winst werd geboekt van 38,2 miljoen euro. De omzet daalde van 5,4 naar 5,2 miljard euro. Het vierde kwartaal van het afgelopen jaar begon op zich goed, maar in december veroorzaakte de politieke onrust in Venezuela een scherpe stijging van de prijzen van ruwe olie en het vrachtprijzen. Ook was er volgens Petroplus veel speculatieve opslag van ultralaagzwavelige diesel in de regio Rotterdam-Amsterdam. De ontzwavelingsinstallatie in Antwerpen die de maatschappij in die tijd opstartte, kon daardoor nog geen voordeel brengen.
De divisie Marketing werd ernstig getroffen door de zeer sterke ‘backwardation’ op de termijnmarkten. Bij een dergelijke situatie zijn de prijzen voor toekomstige levering van olie (futures) op langere termijn lager dan die op korte termijn. Ook de lage Rijnvrachttarieven speelden een belangrijke rol. Deze waren in het afgelopen jaar de laagste van de laatste drie jaren. De lage vrachttarieven, die een overschot aan aanbod weerspiegelen, hadden gedurende het hele jaar een aanzienlijk effect op de Duitse groothandelsactiviteiten, resulterend in lagere volumes en kleinere marges. Als onderdeel van de eerder aangekondigde kostenbesparings heeft Petroplus haar Duitse groothandelsorganisatie geconsolideerd op één locatie in Hamburg.
De stremming van de Rijn gedurende de maand november en het zachte weer in december hadden een negatieve invloed op de Duitse en Zwitserse marketingresultaten. De bunkeractiviteiten van North Sea Petroleum en Frisol bleven in de zwarte cijfers.
De divisie Logistiek boekte over het gehele jaar een bedrijfsresultaat van 11,5 miljoen euro tegenover 13 miljoen euro in 2001. De divisie presteerde in het vierde kwartaal beneden verwachting met een netto bedrijfsresultaat van 0,1 miljoen euro positief vergeleken met 3,1 miljoen euro positief in het derde kwartaal vorig jaar.