Marokko koopt ‘raceboten’ bij Damen

Scheepsbouw

Damen Shipyards gaat vijf razendsnelle onderscheppingsvaartuigen aan de Marokkaanse marine leveren.

De vijftien meter lange Interceptors zijn met een topsnelheid van 60 knopen, omgerekend ruim 100 kilometer per uur, de snelste schepen die de Nederlandse scheepbouwgroep levert. Volgens een woordvoerder zijn ze eerder al aan Hongkong geleverd. Die snelheid hebben ze onder meer te danken aan veel motorvermogen en de toepassing van lichtgewicht composietmaterialen.

Ze worden gebouwd door een werf van Damen in het Turkse Antalya, die gespecialiseerd is in de bouw van composiet schepen. Die bouwt casco’s van met vezels versterkte kunststof in een epoxyhars matrix. Het resultaat is een zeer lichte romp, die goed bestand is tegen stoten en aanvaringen.

De ‘speedboten’ krijgen drie dieselmotoren van Marine Diesel Sweden (type MDS VGT-32), die elk een aparte schroef aandrijven met een totaal vermogen van 1.100 kilowatt. Het eerste vaartuig wordt in juni volgend jaar afgeleverd, de volgende vier steeds zes weken daarna.

Een paar maanden geleden bestelde de Marokkaanse marine al een ‘watermaker’, een ponton met een zuiveringsinstallatie die uit zeewater 1.500 liter drinkwater per uur kan produceren. Damen kon het geheel in een maand afleveren, omdat de groep het platform, een Stan Pontoon 3011, op voorraad had liggen.

Marokko koopt ‘raceboten’ bij Damen | NT

Marokko koopt ‘raceboten’ bij Damen

Scheepsbouw

Damen Shipyards gaat vijf razendsnelle onderscheppingsvaartuigen aan de Marokkaanse marine leveren.

De vijftien meter lange Interceptors zijn met een topsnelheid van 60 knopen, omgerekend ruim 100 kilometer per uur, de snelste schepen die de Nederlandse scheepbouwgroep levert. Volgens een woordvoerder zijn ze eerder al aan Hongkong geleverd. Die snelheid hebben ze onder meer te danken aan veel motorvermogen en de toepassing van lichtgewicht composietmaterialen.

Ze worden gebouwd door een werf van Damen in het Turkse Antalya, die gespecialiseerd is in de bouw van composiet schepen. Die bouwt casco’s van met vezels versterkte kunststof in een epoxyhars matrix. Het resultaat is een zeer lichte romp, die goed bestand is tegen stoten en aanvaringen.

De ‘speedboten’ krijgen drie dieselmotoren van Marine Diesel Sweden (type MDS VGT-32), die elk een aparte schroef aandrijven met een totaal vermogen van 1.100 kilowatt. Het eerste vaartuig wordt in juni volgend jaar afgeleverd, de volgende vier steeds zes weken daarna.

Een paar maanden geleden bestelde de Marokkaanse marine al een ‘watermaker’, een ponton met een zuiveringsinstallatie die uit zeewater 1.500 liter drinkwater per uur kan produceren. Damen kon het geheel in een maand afleveren, omdat de groep het platform, een Stan Pontoon 3011, op voorraad had liggen.