Storm treft Boskalis

Jaarcijfers

Boskalis gaat snijden in de kosten. De baggeraar en maritiem dienstverlener neemt schepen uit de vaart en neemt het personeelsbestand onder de loep.

Volgens topman Peter Berdowski gaat het niet om een ingrijpende reorganisatie, maar om een ‘vlootrationalisatie- en kostenreductieprogramma’, waarbij ook kritisch gekeken wordt naar de kosten van het kantorennetwerk. Tegen Radio 1 zei hij dat daarbij ‘eerder tientallen dan honderden banen’ vervallen. De groep heeft ruim 8.200 medewerkers in dienst.

Hij heeft de rationalisatie vanochtend aangekondigd in het jaarbericht over 2015. Daaruit blijkt dat de vooruitzichten voor het concern zijn verslechterd, vooral als gevolg van de gekelderde olieprijs. Zo heeft de olie- en gasindustrie veel investeringen teruggeschroefd of uitgesteld. Dat heeft zijn weerslag op de orderportefeuille. Die slonk van 3,3 miljard eind 2014 tot 2,5 miljard eind vorig jaar, een daling van 24%.

Geschrokken beleggers straften de verslechterde vooruitzichten af met een forse koersdaling. Het aandeel Boskalis daalde op een overigens positief gestemde beurs in de loop van de ochtend met ruim 13%.

Niettemin heeft de Papendrechtse groep een sterk jaar achter de rug met een nettowinst van 440 miljoen euro, 10% minder dan in 2014. De omzet groeide nog iets (2%) tot 3,24 miljard, maar het bedrijfsresultaat (ebit) daalde met 14% tot 563 miljoen ten opzichte van 2014. Toen zat daar echter voor zo’n 200 miljoen aan bijzondere posten in.

Berdowski vindt dat Boskalis ondanks de lastige marktcondities een ‘zeer succesvol jaar’ achter de rug heeft. ‘Terwijl de storm buiten aanwakkerde, hebben wij een bijzonder druk jaar achter de rug met vele indrukwekkende projecten’, zei hij. Zo werd de uitbreiding van het Suezkanaal voltooid en verwijderde de bergingsdivisie het wrak van het vrachtschip ‘Baltic Ace’ uit de aanvaarroute van de Rotterdamse haven.

In het jaarbericht gebruikt hij nog een aantal maritieme termen om zijn beleid uit te leggen. Zo vergen de huidige marktomstandigheden volgens hem ‘een andere koers en stuurmanschap’. Al met al is Boskalis volgens hem ‘met de huidige vloot, organisatie en balans uitstekend gepositioneerd om met verstand en beleid door de storm heen te varen en versterkt uit te komen’.

Storm treft Boskalis | NT

Storm treft Boskalis

Jaarcijfers

Boskalis gaat snijden in de kosten. De baggeraar en maritiem dienstverlener neemt schepen uit de vaart en neemt het personeelsbestand onder de loep.

Volgens topman Peter Berdowski gaat het niet om een ingrijpende reorganisatie, maar om een ‘vlootrationalisatie- en kostenreductieprogramma’, waarbij ook kritisch gekeken wordt naar de kosten van het kantorennetwerk. Tegen Radio 1 zei hij dat daarbij ‘eerder tientallen dan honderden banen’ vervallen. De groep heeft ruim 8.200 medewerkers in dienst.

Hij heeft de rationalisatie vanochtend aangekondigd in het jaarbericht over 2015. Daaruit blijkt dat de vooruitzichten voor het concern zijn verslechterd, vooral als gevolg van de gekelderde olieprijs. Zo heeft de olie- en gasindustrie veel investeringen teruggeschroefd of uitgesteld. Dat heeft zijn weerslag op de orderportefeuille. Die slonk van 3,3 miljard eind 2014 tot 2,5 miljard eind vorig jaar, een daling van 24%.

Geschrokken beleggers straften de verslechterde vooruitzichten af met een forse koersdaling. Het aandeel Boskalis daalde op een overigens positief gestemde beurs in de loop van de ochtend met ruim 13%.

Niettemin heeft de Papendrechtse groep een sterk jaar achter de rug met een nettowinst van 440 miljoen euro, 10% minder dan in 2014. De omzet groeide nog iets (2%) tot 3,24 miljard, maar het bedrijfsresultaat (ebit) daalde met 14% tot 563 miljoen ten opzichte van 2014. Toen zat daar echter voor zo’n 200 miljoen aan bijzondere posten in.

Berdowski vindt dat Boskalis ondanks de lastige marktcondities een ‘zeer succesvol jaar’ achter de rug heeft. ‘Terwijl de storm buiten aanwakkerde, hebben wij een bijzonder druk jaar achter de rug met vele indrukwekkende projecten’, zei hij. Zo werd de uitbreiding van het Suezkanaal voltooid en verwijderde de bergingsdivisie het wrak van het vrachtschip ‘Baltic Ace’ uit de aanvaarroute van de Rotterdamse haven.

In het jaarbericht gebruikt hij nog een aantal maritieme termen om zijn beleid uit te leggen. Zo vergen de huidige marktomstandigheden volgens hem ‘een andere koers en stuurmanschap’. Al met al is Boskalis volgens hem ‘met de huidige vloot, organisatie en balans uitstekend gepositioneerd om met verstand en beleid door de storm heen te varen en versterkt uit te komen’.