Dat melden verschillende internationale media, waaronder het Franse Le Monde. STX France is onderdeel van de in problemen verkerende Koreaanse scheepsbouwer STX Offshore & Shipbuilding. Die groep verkeert in surseance en vecht voor zijn voortbestaan. Eén van de maatregelen uit het bij de rechtbank ingediende overlevingsplan is verkoop van de Franse werkmaatschappij.

STX France heeft een belang van 66,6% in Chantiers de l’Atlantique, bouwer van beroemde passagiers- en cruiseschepen als de ‘Normandie’, ‘Queen Mary 2’ en ‘Harmony of the Seas’. Ook een aantal cruiseschepen van de HAL zijn er gebouwd. De Franse staat heeft de andere 33,3% van de aandelen in handen.

Le Monde noemt Damen in één adem met het Italiaanse Fincantieri, dat eveneens in cruiseschepen is gespecialiseerd. Een woordvoerder van Damen ontkent nog bevestigt: ‘We geven eigenlijk nooit commentaar op dit soort projecten’.

Damen heeft wel een reputatie op te houden als het om overnames gaat. In 1969 met vier medewerkers opgezet door Kommer Damen is het familiebedrijf uitgegroeid tot de grootste scheepsbouwer van Europa met zo’n 9.000 werknemers. Die expansie is vooral via acquisities van al dan niet in de problemen verkerende Europese scheepswerven tot stand gekomen.

Overname van STX France, met werven in Saint-Nazaire en Lorient, zou een grote stap zijn. De groep heeft naar schatting 2.500 werknemers in dienst. Eerder dit jaar haalde het bedrijf een enorm project binnen met de bouw van vier supercruiseschepen voor MSC ter waarde van zo’n vier miljard euro. STX bezit in Europa overigens ook nog werven in Finland, Noorwegen en Roemenië.