Maersk Line verhoogt bunkertoeslag voor exportlading

Rederij

De nieuwe formule die Maersk Line voortaan gebruikt om de bunkertoeslag te berekenen, levert voor Europese exportlading aanzienlijk hogere bedragen op.

Op sommige vaargebieden valt de nieuwe bunkertoeslag aanzienlijk lager uit, zoals bijvoorbeeld voor Aziatische exportlading naar Noord-Europa. In de andere richting stijgt de Bunker Adjustment Factor (baf) echter van 265 naar 370 dollar per teu. Indien Maersk Line nog de oude berekeningswijze had gebruikt, zou de toeslag 275 dollar zijn geweest.

Volgens Maersk Line moest de vorige formule uit 2009 aangepast worden, omdat die nog geen rekening hield met de voordelen van ‘slow steaming’ of het feit dat de rederij intussen meer zwavelarme bunkers gebruikt.

De baf verschilt van route tot route. Voor de Europese export naar de Verenigde Staten stijgt de toeslag per 1 januari van 235 naar 370 dollar. Voor uitvoer naar de oostkust van Zuid-Amerika gaat de baf omhoog van 145 naar 400 euro. Bij het tarief voor transporten naar de westkust van Zuid-Amerika is de verhoging het grootst. Op dat vaargebied wordt nu een toeslag van 265 dollar per teu aangerekend en wordt dat vanaf 1 januari 675 dollar.

De bunkertoeslag voor de export naar Afrika gaat wel omlaag. Voor Zuid-Afrika geldt een nieuwe baf van 400 dollar, terwijl daar nu nog 565 dollar per teu wordt aangerekend. Voor containers naar West-Afrika vermindert de toeslag van 650 naar 515 dollar per teu.

Maersk benadrukt dat de wijziging van de toeslagen in feite een neutrale oefening is omdat de all-in tarieven waarin de toeslagen inbegrepen zijn, marktconform blijven.

Maersk Line verhoogt bunkertoeslag voor exportlading | NT

Maersk Line verhoogt bunkertoeslag voor exportlading

Rederij

De nieuwe formule die Maersk Line voortaan gebruikt om de bunkertoeslag te berekenen, levert voor Europese exportlading aanzienlijk hogere bedragen op.

Op sommige vaargebieden valt de nieuwe bunkertoeslag aanzienlijk lager uit, zoals bijvoorbeeld voor Aziatische exportlading naar Noord-Europa. In de andere richting stijgt de Bunker Adjustment Factor (baf) echter van 265 naar 370 dollar per teu. Indien Maersk Line nog de oude berekeningswijze had gebruikt, zou de toeslag 275 dollar zijn geweest.

Volgens Maersk Line moest de vorige formule uit 2009 aangepast worden, omdat die nog geen rekening hield met de voordelen van ‘slow steaming’ of het feit dat de rederij intussen meer zwavelarme bunkers gebruikt.

De baf verschilt van route tot route. Voor de Europese export naar de Verenigde Staten stijgt de toeslag per 1 januari van 235 naar 370 dollar. Voor uitvoer naar de oostkust van Zuid-Amerika gaat de baf omhoog van 145 naar 400 euro. Bij het tarief voor transporten naar de westkust van Zuid-Amerika is de verhoging het grootst. Op dat vaargebied wordt nu een toeslag van 265 dollar per teu aangerekend en wordt dat vanaf 1 januari 675 dollar.

De bunkertoeslag voor de export naar Afrika gaat wel omlaag. Voor Zuid-Afrika geldt een nieuwe baf van 400 dollar, terwijl daar nu nog 565 dollar per teu wordt aangerekend. Voor containers naar West-Afrika vermindert de toeslag van 650 naar 515 dollar per teu.

Maersk benadrukt dat de wijziging van de toeslagen in feite een neutrale oefening is omdat de all-in tarieven waarin de toeslagen inbegrepen zijn, marktconform blijven.