De tien schepen in kwestie varen nu nog in de AE8- en AE2-loops. De AE8 is een gezamenlijke dienst van Maersk en CMA CGM die wordt stopgezet, omdat de Franse rederij in de Verre Oostentrade gaat samenwerken met MSC. Hoewel de Denen de AE8-dienst willen voortzetten, verhuizen de vijf ultra large container ships (ulcs) van 13.092 teu uit die dienst vanaf maart naar de nieuwe Med-loop (AE20).

De vijf andere zusterschepen van 13.092 teu komen uit de AE2-dienst, die in Noord-Europa achtereenvolgens Rotterdam, Bremerhaven, Hamburg, Antwerpen en Felixstowe aanloopt. Voor de drie laatstgenoemde havens zijn dit de enige ulcs van Maersk die er komen. Deze grote schepen worden de komende maanden vervangen door tonnage van 8.450 teu.

Tot nu toe zet alleen MSC ulcs in tussen het Verre Oosten en het Middellandse Zeegebied, namelijk in zijn Dragon en Tiger Services. De nieuwe grote ulcs-dienst van Maersk zal Valencia, Malaga, Algeciras en Tanger verbinden met Singapore, Qingdao, Busan, Ningbo, Shanghai, Yantian, Nansha en Tanjung Pelepas. Daarmee versterken de Denen hun positie fors in het westelijke deel van de Med.

Er komen meer wijzigingen in de Verre Oostendiensten van Maersk Line, die nog volop worden voorbereid. De Denen willen het vertrek van CMA CGM als partner opvangen zonder het concept van Daily Maersk tussen de Far East en Noord-Europa in gevaar te brengen. Voor de havens zijn het spannende tijden, omdat behalve Maersk ook de kersverse duo’s CMA CGM/MSC en CKYH Green Alliance/Evergreen al hun rotaties onder de loep nemen. Er zijn dus veel loops te winnen of te verliezen.

Tot nu toe publiceerde alleen de G6 Alliance die ontstond uit het samengaan van de leden van de Grand en de New World Alliances de vaarschema’s van zeven nieuwe Verre Oostendiensten. De door MSC en CMA CGM opgegeven rotaties zijn al grotendeels achterhaald, omdat de nieuwe samenwerking van CMA CGM met UASC een reeks aanpassingen vergt.

UASC wil drie ulcs van 13.092 teu leveren voor de FAL1-dienst van de Franse partner, die zelf ook vijf eenheden van 13.830 teu uit de AE8-dienst kan recupereren. Om de vloot van die loop aan te vullen, chartert CMA CGM ook megaschepen van MSC. De eerste wordt de 13.092 teu grote ‘MSC Capella’ die volgens de laatste berichten op 26 april in Ningbo aan zijn maidentrip zal beginnen.