Maersk Line stopt zevende Verre Oostendienst

Rederij

Er komt geen opvolger voor de gezamenlijke AE8/FAL5-dienst van Maersk en CMA CGM naar het Verre Oosten. Daardoor verdwijnen ruim 13.000 slots per week en per richting van het vaargebied.

De samenwerking tussen Maersk Line en CMA CGM wordt stopgezet, omdat de Franse rederij op het vaargebied nu met MSC vijf gezamenlijke containerdiensten zal gaan verzekeren.

De Denen wilden de AE8 graag op eigen houtje voortzetten om zeven wekelijkse afvaarten in het Verre Oosten naar Noord-Europa te behouden in het kader van het ‘Daily Maersk’-product, maar kiezen er nu toch voor het aantal loops te beperken van zeven naar zes. Er zal dus niet elke dag meer een afvaart zijn uit de basishavens Shanghai, Ningbo, Yantian of Tanjung Pelepas.

Het principe van de gegarandeerde transittijden tussen het Verre Oosten en de drie Noord-Europese havens uit het ‘Daily Maersk’-concept (Rotterdam, Bremerhaven en Felixstowe) komt niet in gevaar, omdat in de praktijk niet alle loops naar alle havens gaan en de Deense rederij voldoende reserve in het product heeft ingebouwd.

Rotterdam ontvangt nu nog vijf op zeven diensten en behoudt straks ook vijf aanlopen, omdat het vaarschema van de AE9 wordt uitgebreid met een extra Nederlandse aanloop. Die dienst loopt nu in de Benelux alleen nog maar Zeebrugge aan, maar vanaf 29 februari wordt Rotterdam de eerste loshaven en de Belgische kusthaven de laatste laadhaven.

Omdat Maersk Line met de AE8 ook grote hoeveelheden containers van en naar Hamburg verscheepte, wordt de rotatie van de AE6-dienst in maart uitgebreid met een extra aanloop van de Elbehaven. In Zeebrugge wordt het verlies van de AE8 gecompenseerd door de nieuwe aanloop van de AE1 waarvoor de kusthaven de eerste Noord-Europese loshaven wordt. Voor exportlading wordt de allocatie op de AE9 vergroot.

Maersk beperkt de capaciteit in Noord-Europa niet alleen door de AE8 te stoppen, maar haalt ook vijf ultra large container ships (ulcs) weg uit de AE2-dienst die Rotterdam, Bremerhaven, Hamburg en Antwerpen bedient.

Al die capaciteit wordt overgeheveld naar de trade tussen het Verre Oosten en het Middellandse Zeegebied, waar een nieuwe AE20-dienst gestart wordt met schepen van 13.092 teu. De Denen gaan in het westelijke deel van de Med dus nog meer de confrontatie aan met MSC en CMA CGM, die daar beiden erg sterk staan.

Reacties

Na de stopzetting van de Icon Service en de verhuis van de ME1 dienst naar Antwerpen zal APM Terminals Zeebrugge dus slects twee deepsea diensten van Maersk Line meer ontvangen (AE1 en AE9)terwijl Antwerpen, waar APM Terminals niet gevestigd is, straks 11 calls ontvangt.

Geplaatst door: H. Claeys op
Maersk Line stopt zevende Verre Oostendienst | NT

Maersk Line stopt zevende Verre Oostendienst

Rederij

Er komt geen opvolger voor de gezamenlijke AE8/FAL5-dienst van Maersk en CMA CGM naar het Verre Oosten. Daardoor verdwijnen ruim 13.000 slots per week en per richting van het vaargebied.

De samenwerking tussen Maersk Line en CMA CGM wordt stopgezet, omdat de Franse rederij op het vaargebied nu met MSC vijf gezamenlijke containerdiensten zal gaan verzekeren.

De Denen wilden de AE8 graag op eigen houtje voortzetten om zeven wekelijkse afvaarten in het Verre Oosten naar Noord-Europa te behouden in het kader van het ‘Daily Maersk’-product, maar kiezen er nu toch voor het aantal loops te beperken van zeven naar zes. Er zal dus niet elke dag meer een afvaart zijn uit de basishavens Shanghai, Ningbo, Yantian of Tanjung Pelepas.

Het principe van de gegarandeerde transittijden tussen het Verre Oosten en de drie Noord-Europese havens uit het ‘Daily Maersk’-concept (Rotterdam, Bremerhaven en Felixstowe) komt niet in gevaar, omdat in de praktijk niet alle loops naar alle havens gaan en de Deense rederij voldoende reserve in het product heeft ingebouwd.

Rotterdam ontvangt nu nog vijf op zeven diensten en behoudt straks ook vijf aanlopen, omdat het vaarschema van de AE9 wordt uitgebreid met een extra Nederlandse aanloop. Die dienst loopt nu in de Benelux alleen nog maar Zeebrugge aan, maar vanaf 29 februari wordt Rotterdam de eerste loshaven en de Belgische kusthaven de laatste laadhaven.

Omdat Maersk Line met de AE8 ook grote hoeveelheden containers van en naar Hamburg verscheepte, wordt de rotatie van de AE6-dienst in maart uitgebreid met een extra aanloop van de Elbehaven. In Zeebrugge wordt het verlies van de AE8 gecompenseerd door de nieuwe aanloop van de AE1 waarvoor de kusthaven de eerste Noord-Europese loshaven wordt. Voor exportlading wordt de allocatie op de AE9 vergroot.

Maersk beperkt de capaciteit in Noord-Europa niet alleen door de AE8 te stoppen, maar haalt ook vijf ultra large container ships (ulcs) weg uit de AE2-dienst die Rotterdam, Bremerhaven, Hamburg en Antwerpen bedient.

Al die capaciteit wordt overgeheveld naar de trade tussen het Verre Oosten en het Middellandse Zeegebied, waar een nieuwe AE20-dienst gestart wordt met schepen van 13.092 teu. De Denen gaan in het westelijke deel van de Med dus nog meer de confrontatie aan met MSC en CMA CGM, die daar beiden erg sterk staan.

Reacties

Na de stopzetting van de Icon Service en de verhuis van de ME1 dienst naar Antwerpen zal APM Terminals Zeebrugge dus slects twee deepsea diensten van Maersk Line meer ontvangen (AE1 en AE9)terwijl Antwerpen, waar APM Terminals niet gevestigd is, straks 11 calls ontvangt.

Geplaatst door: H. Claeys op