Hanjin sluit 2011 af met rode cijfers

Rederij

Hanjin Shipping heeft als eerste grote containerrederij zijn financiële resultaten voor 2011 bekendgemaakt. Het verlies bedraagt 436,7 miljoen dollar.

Op basis van de kwartaalresultaten was al duidelijk geworden dat er vorig jaar geen geld verdiend kon worden in de lijnvaartsector. Wellicht is de grootste Zuid-Koreaanse carrier de eerste in een lange rij van rederijen met een fors tekort in het boekjaar 2011.

Aan de volumes heeft het niet gelegen. Hanjin vervoerde 4,17 miljoen teu, wat 12,4% meer was dan het jaar ervoor. De boosdoeners waren de hogere bunkerkosten en de lagere zeevrachten. Naarmate het jaar vorderde, wogen die twee factoren steeds meer op de resultaten. Het laatste kwartaal was dan ook het slechtste van de vier met een verlies van 150 miljoen dollar.

Het totale verlies voor de lijnvaartactiviteiten bedroeg 487 miljoen dollar. Dat kon slechts in beperkte mate gecorrigeerd worden door een bescheiden winst van de bulkafdeling. In 2010 maakte de Zuid-Koreaanse rederij nog een winst van 563 miljoen dollar.

Hanjin verwacht dat de containertarieven nog een tijdje onder druk blijven staan, omdat er dit jaar opnieuw vele grote nieuwe containerschepen in de vaart komen. Die druk kan alleen verlicht worden wanneer de rederijen hun diensten optimaliseren. De bunkerkost zal wellicht nog verder stijgen, vrezen de Zuid-Koreanen.

De rederij wil dit jaar het verlies aanpakken door de tarieven te verhogen en de nodige rationalisaties in het eigen netwerk door te voeren. Er komt ook een interne besparingsronde. De bulkdivisie zou later in het jaar moeten kunnen profiteren van de grote Chinese vraag naar ijzererts.

Hanjin sluit 2011 af met rode cijfers | NT

Hanjin sluit 2011 af met rode cijfers

Rederij

Hanjin Shipping heeft als eerste grote containerrederij zijn financiële resultaten voor 2011 bekendgemaakt. Het verlies bedraagt 436,7 miljoen dollar.

Op basis van de kwartaalresultaten was al duidelijk geworden dat er vorig jaar geen geld verdiend kon worden in de lijnvaartsector. Wellicht is de grootste Zuid-Koreaanse carrier de eerste in een lange rij van rederijen met een fors tekort in het boekjaar 2011.

Aan de volumes heeft het niet gelegen. Hanjin vervoerde 4,17 miljoen teu, wat 12,4% meer was dan het jaar ervoor. De boosdoeners waren de hogere bunkerkosten en de lagere zeevrachten. Naarmate het jaar vorderde, wogen die twee factoren steeds meer op de resultaten. Het laatste kwartaal was dan ook het slechtste van de vier met een verlies van 150 miljoen dollar.

Het totale verlies voor de lijnvaartactiviteiten bedroeg 487 miljoen dollar. Dat kon slechts in beperkte mate gecorrigeerd worden door een bescheiden winst van de bulkafdeling. In 2010 maakte de Zuid-Koreaanse rederij nog een winst van 563 miljoen dollar.

Hanjin verwacht dat de containertarieven nog een tijdje onder druk blijven staan, omdat er dit jaar opnieuw vele grote nieuwe containerschepen in de vaart komen. Die druk kan alleen verlicht worden wanneer de rederijen hun diensten optimaliseren. De bunkerkost zal wellicht nog verder stijgen, vrezen de Zuid-Koreanen.

De rederij wil dit jaar het verlies aanpakken door de tarieven te verhogen en de nodige rationalisaties in het eigen netwerk door te voeren. Er komt ook een interne besparingsronde. De bulkdivisie zou later in het jaar moeten kunnen profiteren van de grote Chinese vraag naar ijzererts.